Megsaccolni
 sem merem, hány filmet láttam már, ami csodaszép vidéki angol kastélyok
 díszletei között mutatta be az angol arisztokrácia életét és 
nyűglődéseit, de biztos nagyon sokat. Nyilván nem én vagyok az egyetlen,
 akinek gyakorlatilag bármit el lehet adni a vidéki angol kastélyok 
varázsszavakkal, némi szerelmi csűrés-csavarással, finoman érintett 
társadalmi változásokkal, esetleg egy kis drámával. Az Utolsó látogatás 
is egy ilyen tucatfilm az angol arisztokráciáról. Van benne némi 
szerelmi szál, önsorsrontás, dráma, a tradicionális értékek és a modern 
világ ütköztetése, mindez lenyűgöző díszletek közt, rengeteg pompával és
 csillogással. Csak épp hiányzik belőle valami, ami igazán maradandóvá 
teszi. A gyönyörűen kicicomázott felszín mögül hiányzik a lélek. 
 A
 két világháború közti Oxfordban a középosztálybeli Charles Ryder 
megismerkedik a bohém életet élő arisztokrata Sebastiannal, aki bevezeti
 őt a züllött, homoszexuális oxfordi ifjak közé éppúgy, mint az 
arisztokrácia csillogó világába. Sebastian Briedshead-be hívja 
Charles-t, családja kastélyába, ahol a reményteli ifjú festő teljesen 
belehabarodik Sebastian húgába, a kastélyba, és az arisztokrácia életébe
 egyaránt. Sebastian, Julia és Charles bohém nyarának csak egy valaki 
áll az útjában, a kastély úrnője, Lady Marchmain, aki kimért 
angolságával, folyamatosan sulykolt kötelességudatával és bigott 
vallásosságával teljesen rátelepszik gyermekei életére, nem hagyja őket 
levegőhöz jutni, olyan életet akar rájuk kényszeríteni, ami megfelel az ő
 értékrendjének, nem törődve boldogságukkal. 
Sebastian
 és Julia próbálnak ugyan lázadni anyjuk ellen, de egyikük sem találja a
 kivezető utat. A fiú alkoholizmusa, homoszexualitása, önpusztítása mind
 az anya elleni lázadás következményei. Julia nem jut el eddig, ő a 
Charles-szal való röpke kaland után fejet hajt a kötelesség előtt és 
hozzámegy anyja kiszemeltjéhez. Addig azonban még vár rájuk egy velencei
 nyár, a felesége mellől a szeretője oldalán Velencébe menekülő apa 
vendégeként. Egy nyaralás, ami mindenki életét felforgatja. Julia és 
Charles egymásra találása tovább löki a lejtőn a fiúba szerelmes 
Sebastiant, mígnem anyja és a világ elől Marokkóba menekül. Julia 
megköti ugyan a tőle elvárt érdekházasságot, de egész életében mardossa a
 kétely, hogy elszalasztotta a boldogságot, Charles-t pedig kiveti 
magából az a közeg, amelybe annyira vágyott tartozni. Hiába halmoz 
sikert sikerre festőként, még évek múltán sem tud szabadulni Julia és 
Briedshead emlékétől. 
Ami
 tényleg nagyon jó a filmben, az az anya alakja. Lady Marchmain 
önzésével, önteltségével, ostoba vakhitével megkeseríti a férje, a 
gyerekei, az egész környezete életét. Felnőttként is irányítja 
gyerekeit, akaratgyenge bábokat akar nevelni belőlük, akik amint 
levegőhöz jutnak, természetes módon lázadnak. Amit viszont nagyon 
elszúrtak, az a bigott vallásosság előtérbe állítása. A film nagyon azt 
sulykolja, hogy az anya a vallásossága miatt olyan, amilyen, hogy a 
katolicizmus az a rossz, ami megkeseríti a gyerekei életét, hogy a 
vallás elleni lázadás elkerülhetetlenül együtt jár a modernizációval. 
Bár nagyon-nagyon távol áll tőlem bármilyen vallás, nekem a filmből nem 
az maradt meg, hogy az anya a vallásossága miatt keserítette meg a 
gyerekei életét, hanem az, hogy a személyisége volt ilyen torz, 
uralkodó, mindenkit a saját akaratának alárendelő. Vallása csak eszköz a
 kezében, amivel úgymond egy felsőbb hatalom akarataként állíthatja be 
saját önzését. 
Lady
 Marchmain személyisége és terrorja még halála után is átjár mindent, 
amihez köze volt. Julia és Charles hosszú évek múltán újabb esélyt kap a
 boldogságra, ám a lány neveltetése, a Biedshead-et körüllengő 
tradíciók, az anya emléke végül meghiúsítják a boldog újrakezdést. Az 
egyetlen, aki valóban el tud menekülni Briedshead-ből, Sebastian. 
Charles pedig, aki legalább annyira vágyott Brideshead-re, és mindarra, 
amit a kastély jelképezett, mint Juliára, még egyszer visszatér oda, 
szembesülni a múltjával és a saját vágyaival. 
Nem
 volt ez rossz film, csak valahogy hiányzott belőle az átütő erő. 
Bevallom, nem igazán értettem, miért volt szükség arra a keretes 
szerkezetre, ami végül Charles utolsó látogatását öleli fel, a film 
anélkül is elmondta volna, amit el kell. Amit közben kapunk, az egy 
szép, színes, szélesvásznú tabló az angol arisztokrácia hanyatlásáról 
sok-sok melankóliával és elfojtott érzelemmel. És a felismeréssel, hogy 
bármilyen gyönyörű is az a kastély, nem lehet véletlen, hogy fojtogató 
légköréből mindenki menekülni akar. 

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése