Nick
 Hornby könyvét legszívesebben kötelezővé tenném mindenkinek, aki szeret
 olvasni, pláne azoknak, akik olvasónaplót, blogot, kritikát, bármi 
hasonlót írnak, függetlenül attól, hogy szeretik-e magát Hornby-t vagy 
sem. Nekem vegyes élményeim voltak vele, olvastam tőle földhözvágósan jó
 könyvet (Egy fiúról; Pop, csajok, satöbbi) és olyat is, amitől, 
őszintén szólva, sikítófrászt kaptam (Hogy legyünk jók?). A Vájtfülűek brancsa – Egy olykor elkeseredett, de örök optimista olvasó naplója ha nem is volt „földhözvágós” élmény, de veszettül jól szórakoztam rajta.
Hornby
 majd’ három éven át írt egy rovatot az amerikai Believer magazinba, 
arról, amit épp olvasott. Nem szokványos kritikákat, inkább 
olvasónaplót, elsősorban könyvekről, de mellékesen úgy kb. minden 
másról, ami csak eszébe jutott. A rovatot az különböztette meg a „többi 
könyves rovattól” hogy Hornby nem megrendelésre írt kritikákat, nem 
voltak kötelező körök, azt olvasott, amihez épp kedve volt, és nagyjából
 arról írt, amiről akart, egy megkötéssel, nem húzhatott le senkit. Így 
került a válogatásba néhány „megnevezetlen szerző” irodalmi avagy nem 
irodalmi műve, amik annyira rosszak voltak, hogy semmi jót nem tudott 
írni róluk. Őszintén szólva szétvet a kíváncsiság, mik lehettek ezek. 
Hornby
 válogatásában nincs semmiféle rendszerező elv, legtöbbször frissen 
vásárolt, kortárs műveket olvas, de néha becsúszik egy-egy klasszikus, 
sok könyvet ajánlanak neki ismerősök, kap tiszteletpéldányokat 
kiadóktól, amiket illik elolvasni (nekem miért nem küldenek, miért???), 
egyszer még egy olvasói levélben ajánlott könyvet is elővesz. A 
szépirodalmi művek mellett sok-sok tényirodalom is teret kap a 
válogatásban, írói, sportolói és politikusi életrajzok, 
levelezés-gyűjtemények, dokumentumregények, versek, és egy képregény. 
Minden cikk elején felsorolja, hogy az előző hónapban miket vett meg és 
miket olvasott el, ezek a legtöbb esetben messze nem fedik egymást, ami 
némi kis megnyugtatással szolgál a hozzám hasonló mániákus 
könyvgyűjtőknek, akiknek egyre nő az „elolvasandó” kupac az ágyuk 
mellett, de mégis mindig valami újat, mást, még nem meglévőt akarnak 
olvasni. Hát igen, a profik is így csinálják. Hornby is többször 
megfogadja, hogy nem vásárol többet, hogy elolvassa az otthon gyűlő 
kupacokat, aztán mindig elcsábul, a legkülönbözőbb ürügyekkel. 
Szerencsés
 esetben a könyvek egymáshoz vezetnek, egymást ajánlják, ilyenkor van 
Hornby elemében, egy-egy könyv kapcsán számtalan másikról ír, 
összefüggéseket fed fel a különböző könyvek közt, és ami nekem különösen
 tetszett, nem csak a könyvek és írók közt, hanem a saját életét, és úgy
 globálisan a világ működését is mintha az olvasmányai alapján 
magyarázná meg, írná le. Szeretem ezt az írói-kritikusi attitűdöt, ahol 
nem az a lényeg, hogy egy könyv formailag milyen, nem szigorúan 
lefektetett szempontrendszer szerint kell elemezni valamit, nem 
önmagában való entitásként kell kezelni egy könyvet, hanem az a lényeg, 
hogy az olvasóiból, belőlünk mit vált ki, milyen érzéseket, élményeket 
hoz felszínre, mi jut eszünkbe róla. 
Hornby
 oda is mondogat rendesen az úgymond „professzionális” kritikusoknak, az
 irodalmi kánonnak, a „magas” és népszerű irodalom elkülönítését 
szorgalmazóknak. Persze mondhatják, hogy ez érthető, hisz valljuk be, őt
 sem az irodalmi értékei, a nyelvi leleményei vagy a filozófiai 
magasságai miatt szeretjük, hanem mert szórakoztatóak a regényei, de 
szerintem hiba volna Hornby-t hazabeszéléssel vádolni. Nem népszerűsíti a
 szórakoztató irodalmat a klasszikus vagy „értékes” irodalom ellenében, 
hanem épp e kettő elkülönítését kérdőjelezi meg újra meg újra. Ezért 
tenném kötelezővé, mert épp azt mondja, hogy nincsenek abszolút értékek,
 nincs olyan, hogy valamit „illik”, vagy „muszáj” elolvasni, mindenki 
olvasson, amit akar, a lényeg, hogy élvezze, és ha valaki nem ért egy 
szépirodalmi művet, nem kell erőltetnie, olvasson valami szórakoztató 
krimit, vagy romantikus regényt, vagy akármit, de arra sem kell 
csodabogárként tekinteni, aki éppenséggel Proustot találja a legjobb 
szórakozásnak, mert hát ízlések és pofonok… Persze valószínűleg Hornby 
koppintana először az orromra, ha látná, hogy azt írtam, kötelezővé 
tenném a könyvét, mert hát épp ő írta, hogy semmi sem kötelező. 
Viszonylag
 kevés szerzőt ismertem egyébként az általa olvasottak közül, 
mentségemre legyen mondva, a kötetben szereplő könyvek elenyésző része 
jelent meg itthon. Az azért örömmel töltött el, hogy van egy közös 
kedvencünk, Dennis Lehane Titokzatos folyójától ő is épp annyira el volt
 ájulva, mint én. Nagyon sok könyv van, amit szívesen elolvasnék az 
általa ajánlottak közül, de nem tudom, mennyi esély van a magyar 
kiadásukra, újfent rá kellett jönnöm, hogy jobban kéne tudni angolul. 
Ami
 nekem még nagyon tetszett a könyvben, az a kétségtelen belterjessége, 
és Hornby hozzáállása ehhez. Mert hát valljuk be, azért icipicit 
irritáló olyasvalaki kritikáit olvasni, akinek a legtöbb barátja, 
rokona, ismerőse író, az ő könyveiket ajánlja, folyamatosan hírességek 
közt mozog, ott van a kulturális élet központjában. Hornby viszont 
abszolút félvállról veszi ezt az egészet, annyira természetes iróniával 
kezeli, hogy nem lehet nem szeretni. Nagyon szórakoztató könyv volt, 
minden egyes sorát élveztem, szóval, ha kötelezővé nem is tehetem, 
mindenkinek ajánlom, aki szeret az olvasásról olvasni.
Kiadó: Európa

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése