Amikor
 három éve bemutatták A Da Vinci-kód filmváltozatát, csak ámultam és 
bámultam, hogy hogy a fenébe tudtak egy alapvetően izgalmasan megírt 
krimiből ennyire unalmas filmet csinálni. Mert igaz ugyan, hogy Dan 
Brown könyvei irodalmilag abszolút értéktelenek, logikátlanok, tele 
mindenféle átgondolatlan kulturális és technikai marhasággal, de egyet 
nem lehet elvitatni tőle, hogy izgalmas, pörgős, olvasmányos krimiket 
ír, amiket nehéz letenni, bármennyire bosszantóak. Ehhez képest Ron 
Howard és csapata A Da Vinci-kódból egy unalmas, szájbarágós, Spektrum 
tévés ismeretterjesztő filmet csinált, nulla színészi játékkal, nulla 
izgalommal, kiszámítható fordulatokkal. Ezek után a legfőbb kérdés 
számomra az volt, hogy vajon elalszom-e az Angyalok és démonok két és 
félórája alatt, vagy sem. 
Nem
 aludtam el. Amin javítottak, nem is keveset, az a tempó, a film 
úgy-ahogy hozza azt a feszültséget, amit a könyv, elhagyták a 
szájbarágós művészettörténeti kiselőadásokat, inkább a krimi-vonalra 
erősítettek rá. Nagyjából ez minden pozitívum, amit a filmről el tudok 
mondani. Maradtak a kiszámítható fordulatok, a gyenge színészi játék, a 
temérdek logikátlanság. 
A
 sztori tökéletes alapanyag egy izgalmas, pörgős krimihez. 
Vatikánvárosban, a pápa halála után, és épp az új pápát megválasztó 
bíborosi kollégium összeülése előtt elrabolják a pápai címre 
legesélyesebb négy jelöltet. Eközben Svájcban, a hipermodern és 
ultrabiztos és nagyon sci-fis részecskegyorsító laboratóriumból 
elrabolják a világ legeslegnagyobb tudományos felfedezését, az 
antianyagot. Hamarosan fenyegetés érkezik, mégpedig egy évszázadokig 
üldözött, hatalmas, titkos szervezettől, az Illuminátusoktól. A Vatikán 
természetesen Robert Langdont hívja segítségül, hogy derítse ki, hol 
tartják fogva a bíborosokat, és hol van a bomba. Langdon kap maga mellé 
egy csinos társat, az antianyagot kutató fizikusnő személyében, néhány 
szimpatikus és néhány kötekedő rendőrt, és irány a fenséges Róma az 
összes templomával, szökőkútjával, szobrával! 
Hála
 a forgatókönyvírónak, az Illuminátusok bőséges nyomokat hagynak hátra, 
így van alkalmunk végigszáguldani fél Rómán plusz Vatikánvároson. Ha van
 valami, amit nem tudnak elszúrni a filmesek, az a lenyűgöző díszlet, 
amivel ez a város szolgál. Hőseink rohannak is, mint egy szerencsétlen 
turistacsapat, hogy minél többet lássanak belőle. Turistafilmnek nem 
rossz, aki viszont logikát keres, jobb, ha máshol teszi, mert 
sokadszorra már kissé fárasztó, hogy minden véres gyilkosság és 
templomrombadöntés után hagynak egy nyomot, amit Langdon három perc 
alatt megfejt, és már rohan is a következő helyszínre, közben végig 
szövegel, és hullanak körülötte a mellékszereplők. 
Természetesen
 megfelelő mennyiségű véráldozat után hősünk megfejti az összes 
rejtvényt, az utolsó bíboros megmenekül, megkönnyítve ezzel a 
pápaválasztók dolgát, a bomba megkerül, kiderül, hogy nem az a rosszfiú,
 akiről hittük, hanem az, akiről az alkotók szándéka szerint a 
legkevésbé sem, na de van még olyan hollywoodi filmeken edződött néző, 
aki ne jönne rá fél óra után, hogy a nagyon becsületes, nagyon buzgó, 
nagyon nyájas jófiú általában a legrosszabb fiú? Ráadásul a színészi 
játék is ráerősít a báránybőrbe bújt farkas szerepre. Kár érte. Tom 
Hanks meg szegény annyira rutinból hozza a fanatikus tudós figuráját, és
 annyira az arcára van írva, hogy mennyire unja az egészet, hogy az már 
fáj. A csinos fizikusnőt alakító Ayelet Zurernek semmi funkciója nincs, 
azon kívül, hogy szép legyen, és sokat tudjon tűsarkúban rohanni. 
Van
 egy hangulata a filmnek, aki fogékony az ilyesmire, azt magával tudja 
ragadni a sok szép díszlet, a tömött Szent Péter-tér, az egyházi 
épületek és ereklyék, a nagyon hatásosra (és hatásvadászra) megkomponált
 filmzene. De ennyi. Egy szép, színes, jó nagyra fújt lufi az egész.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése