Azt
 hiszem, bátran állíthatom, hogy ez a legjobb ifjúsági fantasy, amit 
valaha olvastam. Simán kenterbe veri a Harry Pottert… És mondom ezt úgy,
 hogy azért elég nagy Potter-rajongó vagyok. De nem csak az ifjúsági 
vonulat, hanem a felnőtt fantasy összehasonlításában is megállja a 
helyét. Nálam ott van szorosan A Gyűrűk Ura és Susanna Clarke A 
hollókirálya mögött. Igazából lehet azon vitázni, hogy ifjúsági könyv-e 
egyáltalán, mert nagyon kemény, nagyon mély mondanivalóval rendelkezik, 
elgondolkodtató, lehet, hogy egy tizenéves nagyon keveset ért meg 
belőle. Ezt nem tudom, nem ismerek tizenéveseket, akik olvasták volna… 
Mindenesetre én felnőtt fejjel is eléggé megdöbbenve olvastam.
A
 trilógia első könyve a szokásos gyerek-kaland zsánerrel kezdődik: egy 
kislány kezében ott van az egész világ sorsa, a múltját sötét titkok 
terhelik, ő az egyetlen, aki le tudja olvasni a mágikus arany iránytűt, 
és persze mindenki őrá vadászik. Az első kötet még kalandos, izgalmas 
mese, csodás lényekkel. Szerepet kapnak benne boszorkányok, páncélos 
medvék, vándorcigányok, egy texasi kalandor, és sok felfedező. Itt a 
hangsúly még a kalandon van, a pajtás megmentésén. A későbbi 
borzalmaknak még csak az ígéretét kapjuk. Az első kötet még végig egy 
világban, Lyra világában játszódik, ahol a legnagyobb furcsaságot a 
daimónok jelentik. Talán ez a világ a legkidolgozottabb, és az egész 
trilógia egyik legjobb momentuma a daimónok jelenléte.
Minden
 embernek van egy daimónja, egy „kísérője”, egy „másik fele”. Állat 
alakját veszi fel, gyerekkorban még folyamatosan változik, aztán a 
serdülőkorban az alakja állandósul. Lyra világában az ember nem élhet 
daimón nélkül, ha elválasztják tőle, lelketlen zombiként vegetál tovább.
 A későbbi kötetekben látjuk, hogy amikor Lyra átkel a holtak 
birodalmába, és el kell hagynia daimónját, milyen kínokat él át, mint 
ahogy azt is, hogy a társa, Will, aki másik világból származik, és nincs
 daimónja, szintén átéli ugyanazt a kínt, belőle is kiszakad valami. 
Daimónja tehát igazából mindenkinek van, csak van, amelyik világban az 
emberek kívül hordják, van, ahol belül. Ez a lelkünk. A daimónjaiktól 
elválasztott gyerekek tragédiáján keresztül válik nyilvánvalóvá, hogy az
 ember nem csak egy test, hanem a test és a lélek együttese, és egyik 
sem élhet a másik nélkül. Nagyon szépen és érzékletesen van ez 
kidolgozva a könyvben.
A
 párhuzamos világok az első könyvben még csak fikcióként vannak jelen, a
 könyv végi drámai eseményekkel válik csak biztossá jelenlétük. A 
második-harmadik részben viszont már az egymás mellett létező világok 
kapják a főszerepet. Ez az egyetlen pont, ahol nekem kicsit 
megbicsaklott a történet, valahogyan azt éreztem, túl sok a párhuzamos 
világ, túl sok az átjárás egyikből a másikba, valahogy az egész „túl 
sok” lett. Épp azért, mert a cselekmény túlbonyolítottsága mögött ott 
van egy olyan mély filozófiai tartalom, aminek szerintem nem lett volna 
szüksége ennyire túlspilázott cselekményre. Persze ha ifjúsági 
regényként tekintünk rá, akkor lehet, hogy a túlpörgetett, kalandos 
cselekmény épp azért van, hogy fenntartsa a gyerekek érdeklődését, és a 
gondolati tartalom közben észrevétlenül belopózzon a fejükbe…:-)
Mert
 az egész trilógia lényege mégiscsak a sötét anyag, a por, ami 
folyamatosan szökik ki a világokból, és egyesek bent akarják tartani, 
míg mások épp ellenkezőleg, meg akarják tőle fosztani az emberiséget. A 
por az értelem maga, a tudat, amely örvénylő aranyszemcsék formájában 
jelenik meg, és összesűrűsödik minden felnőtt körül. A világunk 
kezdetén, amikor még csak a nagy semmi létezett, a por 
összesűrűsödéséből jöttek létre az első lények, az angyalok. Ők aztán 
két táborra szakadtak, az egyház megalapítóira és a lázadókra. 
Pullmannál nincs Isten, a teremtő maga a por, ezért is harcol ellene az 
egyház, minden világban. Az emberek mellé a bűnbeeséskor szegődött a 
por, ekkor váltunk tudatos, értelmes lényekké. Lyra világában látjuk, mi
 a legszörnyűbb, amit az egyház művelhet az emberek tudatlanságban 
tartásáért: elválasztják a gyerekektől a daimónjaikat, még mielőtt 
felnőtté válnának. Ezáltal az emberekből lelketlen-tudattalan zombikat 
csinálnak.
Pullman
 mélyen egyházellenes. (Nem vallás, hanem egyház… Ez fontos!) Előképe is
 van: Milton Elveszett paradicsoma, amit nem olvastam, úgyhogy fogalmam 
sincs, tényleg olyan sokat átvett-e tőle, mint ahogy mondják. Majd 
egyszer bepótolom.
A
 történet során Lyra és Will útja számtalan világon keresztül vezet a 
végzetük felé. A legdrámaibb ezek közül a holtak világába tett 
kirándulás, ami szintén egy nagyon fontos kérdést boncolgat: Mi lesz 
velünk a halálunk után? A halottak, elvesztvén daimónjaikat (az a halál 
pillanatában egyszerűen eltűnik) csapdába esve vergődnek egy föld alatti
 sziklavilágban, amit egyesek üdvösségként, mások pokolként élnek meg, 
de valójában mind ugyanúgy csapdában vannak. A holtak kiengedése a 
világba a könyv egyik legszebb része, a testetlen-lelketlen szellemek 
egyszerűen szétfoszlanak a szabad levegőn és porrá alakulnak, ezzel 
táplálva a világot.
A
 trilógia végső, nagy összecsapásában az angyalok seregei harcolnak 
egymás ellen, megtámogatva mindkét oldalon az értelmes világok 
képviselőivel. A nagy csata azonban csak „díszlet”, hiszen akárki győz, a
 por kiáramlását a világból csak egyféleképpen lehet megállítani, egy 
újabb „bűnbeeséssel”. A történet vége nem a klasszikus értelemben vett 
happy end, Lyra és Will utolsó, legnehezebb választása minden világok 
életére kihat, de direkt nem árulom el, mi lesz az.
Nagyon
 sokrétű, izgalmas, elgondolkodtató történet, és tényleg nagyon sokat 
mond az emberi tudatról, szívről, lélekről. Olvassátok el, megéri!!!
Üdv
VálaszTörlésNyomokban SPOILERT tartalmaz! :D
Nagyon erős könyv és egy nagyon jól feléptett világot hoz létre. Az első kötetnél még csak egy "ártatlan" fantasinak tünt, de a végére nagyon felpörgött és megkomolyodott (kicsit sajnálom is ezt a végkifejlet miatt).
Nekem nagyon tetszett, most fejeztem be. De azt nem hiszem el,hogy két ilyen gyerek/felnőtt aki ennyi mindent látott halott, tapasztalt és két ilyen daimon egy egész élet alat ne találna ki valamit, amivel újra találkozhatnának, főleg egy ilyen világban... :o)
Ha valaki tud valami jó fan fiction folytatást és megadná hol tudom elérn azt NAGYON megköszönném :-)
U.I. Még nagyon jó fantasi szerintem az Eragon, bár az nem ennyire komoly.
K.M.