Alice
 Munrot világszerte elsősorban novellistaként ismerik, a Booker-díjas 
írónő máig egyetlen regénye a hetvenes években jelent meg angolul, 
hazánkban pedig 2009-ben adta ki a Park Kiadó, Asszonyok, lányok élete
 címen. Az írónő félig-meddig hű maradt a novellákhoz: a könyv 
értelmezhető novellafüzérként is, a nyolc fejezet – nyolc kerek kis 
történet – markánsan elkülönül egymástól, nyolc különálló történetben 
írja le Munro Del Jordan gyerekkorának és felnőtté válásának történetét.
A
 könyv bevallottan önéletrajzi ihletésű (bár a teljes megfeleltetést 
Munro visszautasította), Del Jordan az írónő alteregója, a könyvbeli 
kisváros, Jubilee a nem kevésbé poros szülőváros, Wigham megfelelője. A 
negyvenes években játszódó történet a lány öt-hat éves korától egészen 
az érettségiig követi nyomon Del testi és szellemi érését, 
rácsodálkozását a világra, családja és városa megtagadását, első 
szerelmi kalandjait, útkereséseit, és az első pofonokat.
Del
 a város és a bozótvidék közt félúton ragadt családból származik. Apja 
ezüstróka tenyészetből él, a tanyáján lakik, anyja, aki a kisvárosi 
normákkal folyamatosan dacol, gyerekei iskoláskorában beköltözik velük a
 városba. Már egészen fiatalon ellentétek vonzásába kerül Del: egyszerre
 maradna  a tanyán apjával és kissé bolond szomszédjával, és ízlelné meg
 a városi életet felvilágosult anyja oldalán. Ugyanakkor egyszerre 
ragaszkodik idős, a múltban ragadt nagynénjei és nagybátyja poros, 
hagyománytisztelő, csipkékkel és dohos bársonnyal körülvett világához, 
és hagyná magát enciklopédiaárus anyja által a tanulás és az emancipáció
 felé terelgetni.
Ezek
 az ellentétek a későbbiekben is jellemzik Del életét, elvágyódik a 
kisvárosból, miközben mélyen kötődik annak lakóihoz, gyermekként vonzza 
és taszítja is a halál, a szörnyűségek, épp úgy, ahogy kamaszként a 
szexualitás és a szerelem. Munro a tőle megszokott nyíltsággal és 
őszinteséggel, kendőzetlenül ír életről, halálról, szexről, a test 
működéséről, a hétköznapok nyűgeiről és cseppet sem hétköznapi 
őrületekről.
Jubilee
 a maga furcsa lakóival a világ bármely táján lehetne, tipikus zárt 
kisváros, ahol azt gondolnánk, soha semmi nem történik, és mégis: lakói a
 lehető legsokszínűbbek. Vannak köztük szelíd bolondok és igazi őrültek 
is, mint ahogy perverzek, bukott nők, öngyilkos lányokat gyászoló anyák 
és operettmániás tanárnők is. A férfiak jóval kevesebb szerepet kapnak, 
nem hiába Asszonyok, lányok élete a könyv címe, Munro itt is 
elsősorban a női szereplehetőségeket tárja elénk, amelyek egy negyvenes 
évekbeli poros kisvárosban is épp elég sokrétűek voltak. Delt egész 
kamaszkorában nők veszik körül, és mindegyik így vagy úgy, de a saját 
útjára terelgetné, közülük a legmarkánsabban az erős egyéniségű anya, 
természetszerű hát, hogy ő váltja ki a legnagyobb ellenállást lányából. 
Mégis, a később írónővé érő Munro műveiből épp az itt szinte démonizált 
anya hatását olvashatjuk ki.
Azt
 írtam, a férfiak kevés szerephez jutnak, ám az meghatározó. Hatalmas 
közhely, hogy minden nő életében meghatározó az apafigura, az első 
férfiminta, akit látunk; Del életében ez nem az apa, hanem a nagybátyja,
 Craig bácsi, aki afféle városi elöljáróként a kisváros minden ügyébe 
beleszól, mindenki ismeri és tiszteli, hozzá járulnak házassági 
engedélyért; nővérei – a két poros nagynéni – körülugrálják, istenítik, a
 házban még pisszenni sem lehet, miközben a város krónikáját jegyzi le. 
Azt a több száz oldalas krónikát, mely Jubilee minden apróbb-nagyobb 
ügyét, minden lakóját, minden születését, házasságát, halálozását 
tartalmazza, és amit a nagybácsi halála után a nővérek Delre bíznak. 
Arra a Delre, aki akkor épp mindent tagad, ami őt a múlthoz, a 
családjához, a városához kötné, és félig tudatosan egy pince mélyére 
száműzi a kéziratot, hogy az enyészeté legyen. Ez a gesztus válik később
 a könyv egyik legerősebb szimbólumává, amikor a már felnőtt, írással 
próbálkozó Del beismeri, hogy mániákusan listáz mindent, ami a 
múltjával, a kisvárossal, a családjával kapcsolatos. Banális is lehetne a
 gyerekkori lázadás és a felnőttkori visszatérés szembeállítása, de 
Munro szikár, cseppet sem hatásvadász leírásában egyszerűen szíven ütő.
A
 nagybácsi mellett a kötet jelentős férfialakjai a kamaszodó Del nővé 
érését végigkísérő szerelmek és kalandok szereplői. Három nagyon 
különböző férfi, három nagyon különböző kapcsolat kíséri ezt az 
időszakot, és így vagy úgy, de mindhárom hozzájárul ahhoz, hogy Del 
felnőttkorára kiábránduljon a szerelemből és a férfiakból. Talán itt 
érhető tetten Munro szolid feminizmusa, ahogy a kislányt – később 
kamaszt – hol testileg, hol lelkileg terrorizáló férfiakról ír. A fiatal
 lány útkeresésének azonban elkerülhetetlen állomásai, mind a kissé 
perverz családi barát, mind az intellektuális jó barát, aki nem tud 
egyszerre nőként és szellemi partnerként tekinteni a lányra, mind a 
kisvárosi feleséglétet kínáló első szerelem.
Del
 nem csak a női szereplehetőségekkel és a férfiakkal ismerkedik behatóan
 kamaszkorában, komoly szerepet kap a könyvben a hit kérdése és a 
tudomány is. A lány, aki egy minden vallást kereken megtagadó anyával 
nőtt föl, egyszer csak elkezdi keresni azt a valamit, amit a hit 
jelenthet. Végigjárja a városka gyülekezeteit, templomait, ismereteket 
gyűjt és gyúr át magában, hogy aztán már saját elhatározásból – nem 
szülői kényszernek engedve – utasíthassa el a hitet, amikor rá akarják 
erőszakolni. Ez a szál is egy újabb adalék Munro zsenialitásához: a lány
 mindenekelőtt megismerni akar mindent, hogy aztán önállóan dönthessen, 
és lázad minden ellen, amit mások rá akarnak kényszeríteni. Mindezt a 
negyvenes években, amikor egy lány még inkább csak azt tette, amit a 
szülei vagy a férje diktált neki. Del Jordan azonban nem ilyen, ő tanul,
 tapasztal, értékel, és aztán hozza meg saját döntéseit. És itt ütközik 
ki leginkább a feminista anya hatása, akit bár egész gyerekkorában 
igyekezett megtagadni, mégis épp olyan fiatal felnőtté vált, amilyennek 
anyja szánta.
Nagyon
 összetett, nagyon sokrétű könyv az Asszonyok, lányok élete, Munro 
szinte minden női - gyereklányi, kamaszkori, asszonyi - tapasztalatot 
beleírt, mégsem „csak” egy női regény. Ami még érdekesebbé teszi, az a 
kisváros életének szeretetteli, ám mélyen kritikus leírása; Del Jordan 
végül csak megírta azt a városregényt, amihez olyan lelkesen gyűjtötte 
az adatokat. Az Asszonyok, lányok élete cím mellé bátran oda lehetne biggyeszteni alcímként: Egy kisváros regénye.
Kiadó: Park
Fordította: Mesterházi Mónika

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése