Képzeljünk
 el egy olyan alternatív világot, ahol az emberek tizenhat éves korukban
 magukba fogadnak egy démont, aki attól kezdve bennük él, irányítja az 
érzéseiket, átalakítja őket. Démont magunkba fogadni kötelező, de 
válogathatunk. Vannak különböző démontörzsek, lehet alkesz-, hernyó-, 
sargatanas- vagy asmo-démonunk, és még számtalan fajta. Mindnek megvan a
 maga „jó” tulajdonsága, de mind kér érte valamit cserébe. Az asmo démon
 például vásárlásmániát olt a lányokba, akik aztán plázákban élik le az 
életüket és hajszolják a pénzért megvehető szépséget, boldogságot. A 
lill démon igéző nőt csinál a legrondább lányból is, cserébe viszont 
élethosszig tartó szorongást ad. A sargatanas démon erőt ad, félelmetes 
kinézetet és izomhegyeket, de elszívja a fiúk agyát. A tizenévesek a 
démonoltás lázában égnek, a sztárok egy-egy démontörzset reklámoznak, 
ki-ki magába fogad próbaképp egy-két démont, aztán lecseréli, de a 
végleges választást senki nem kerülheti el.
Vannak
 azonban, akik lázadoznak az előre kiszabott út ellen, mint a tizenéves 
Lilith, aki anyja halála után az alkesz démon fogságából szabadulni 
képtelen apjával él egy budai panelben. Mikor a szomszéd gyilkosság 
áldozata lesz, Lilith élete fenekestül felfordul, jelekre lel, melyekből
 arra következtet, hogy anyja mégsem halt meg, társaitól egyre jobban 
elszigetelődik, ám hirtelen barátkozni kezd vele egy ködgrufti lány, aki
 a démonok ellen küzdő csoporthoz tartozik. Lilith előtt feltárul egy új
 világ lehetősége, egy olyan világé, ahol önmaga maradhat, ahol nem 
irányítják démonok, ahol felveszi velük a küzdelmet, és ahol társakra 
lel.
A
 sorozat első, 9…8…7… című kötetében megismerjük Lilith-et és ezt a 
démonok, ködgruftik, gruftik által benépesített Budapestet. Hogy hogy 
kerültek démonok a városunkba, az csak a későbbi kötetekben derül ki, de
 nem is érdekes, annyira jól működő, kompakt világot tár elénk 
Böszörményi Gyula, hogy nem hiányzik semmilyen magyarázat hozzá. 
Ifjúsági fantasy-sorozatokkal manapság Dunát lehetne rekeszteni, épp 
ezért nagy öröm, amikor az ember kezébe ilyen kiemelkedő darabok 
kerülnek. A könyv eleje egy pillanat alatt beszippant, és aztán nem 
enged, még viszonylag felnőtt fejjel sem. A történet még csak alakul, 
amikor már nyakig benne vagyunk a démonok uralta „alternatív” 
valóságban, és nagyon nem nehéz belehelyezkednünk, talán mert annyira 
nem is különbözik a mi világunktól. Veszélyes fegyver az allegória, 
könnyen beletörhet a legjobb szerzők bicskája is, de Böszörményi nagyon 
profin bánik vele. Épp annyi áthallás van a könyvben, amennyi ahhoz 
kell, hogy „lássuk” magunk körül a valóságos démonainkat, de nem esik 
túlzásba. Ez nagyrészt megmarad a folytatásokban is, bár egy-két helyen 
picit azért rezeg a léc, de erről majd később.
Mindamellett,
 hogy egy komplex, a miénkre hasonlító világot kapunk, izgalmas, pörgős 
történetet olvashatunk a Rémálom Könyvek első részében. Lilith, miután 
megtudja, hogy édesanyja valóban él, ám kísérlete, hogy megtalálja, 
kudarccal végződik, és akiben a legjobban bízik, az is elárulja, 
csatlakozik a gruftikhoz, akik profi démonvadászt képeznek belőle, ám 
hibát követ el, amiért súlyos árat fizet. A könyv igazi különlegessége a
 befejezése, ami két verzióban íródott, és az olvasók szavazata döntötte
 el, hogy a második kötet melyik „utat” követi. Mivel egyben olvastam a 
trilógiát, nem volt probléma, mert rögtön megnézhettem, de ha ezt a 
megjelenéskor kapom meg, frászt kaptam volna, hogy nem tudom, most akkor
 mi is van… Egyébként jópofa dolog, és kíváncsi lennék, hogy ha a 
„másik” befejezés a nyerő, akkor vajon hogy hozta volna vissza a 
történetbe  a démonokat az író.
Mivel
 a trilógiáról egyben írok, innentől kezdve óhatatlanul lesz néhány 
spoiler, aki szeretné ezután elolvasni, és semmit nem akar megtudni az 
első rész történéseiről, az inkább ne olvassa tovább, hanem vegye kézbe a
 könyvet, mert érdemes! 
Az
 első rész végén Lilith, aki rátalált az édesanyjára és látszólag 
„meggyógyult”, a folytatásban, a 6…5…4… című kötetben már a 
démonvadászok csapatát erősítve küzd a Várost a démonoktól megtisztító, 
és saját uralma alá hajtó Fenevad és a vele szövetséges démonasszony 
ellen. Titokban, föld alatti mozgalomként kell működniük, hiszen a 
„felszínen” minden visszatért a régi kerékvágásba, démonok nincsenek, az
 emberek a maguk urai, a gőzgépek helyét felváltották a benzines 
járművek, a Várhegy alatt pedig nincs titkos gruftiközpont. Látszólag, 
mert a kevés látó továbbra is látja az emberek szemgödréből kikapaszkodó
 démonfattyakat, és üldözi őket. Miközben Lilith-ék szövetségeseket 
keresnek, és egyenként pusztítják a démonokat, a háttérben egy sokkal 
nagyszabásúbb, az egész emberiséget fenyegető terv bontakozik ki. A 
Fenevad, aki nem más, mint maga Lucifer, el akarja kerülni a számára 
megjövendölt pusztulást, ehhez talált egy  kiskaput a Végítéletben, s 
azért állítja csatasorba démonhadát, hogy ezt elérje. Közben azonban őt 
is elárulják, Lilith pedig két ellentétes erő közt találja magát, s 
döntenie kell, merre haladjon tovább. Ő és a történet, hisz a második 
könyv épp úgy ér véget, ahogy az első: két befejezéssel.
Bevallom,
 a második rész kicsit keszekusza volt számomra, magán viselte a 
trilógiák középső darabjának örök átkát: átvezetés a jól sikerült 
felütés és a nagyszabású befejezés között. De valahogy túl sok benne az 
árulás, túl sok a pálfordulat, túl sok a kavarás, a végére csak néztem, 
hogy ki kivel van. Ráadásul jó néhány olyan szál, olyan utalás is 
belekerült, amik tőlem nagyon-nagyon távol állnak, mint a Biblia, a 
Harmadik Fatimai Jóslat, a Kabbala. Démonok uralta fantasy-ből hirtelen 
nagyon misztikussá vált, teli vallási utalással. Persze azért nem kell 
arra gondolni, hogy valami vallásos ámokfutás történik, semmi nagy 
világösszeesküvés nem lepleződik le, Böszörményi ezeket is csak 
eszközként használja a saját története érdekében, mégpedig jól és 
láthatóan ő nagyon otthon van a különböző vallásos és misztikus 
irányzatokban, csak nekem ez a része nem jött be annyira. És itt éreztem
 először azt, hogy kicsit sok az áthallásból, nevezetesen a Hiszekegyház
 mint titkos démonoltó gyűléseinél… Jaj! De azért jó néhány remek 
megoldás került ebbe a kötetbe is.
Ahogy
 írtam, a második rész vége ismét válaszút elé állította az olvasókat, 
akik döntöttek (megint csak, marha kíváncsi lennék, hogy folytatódott 
volna, ha…) így Lilith és a bujkáló démonvadászok a 3…2…1… című, 
sorozatzáró kötetben egy pokolra hasonlító, a Fenevad által már nyíltan 
uralt Budapesten folytatják útjukat. Külön-külön, ugyanis Lilith egy 
sértődés miatt elindul megkeresni a rejtélyes Enoch-ot, aki hozzá küldte
 küldötteit, ám rejtve hagyta céljait. Lilith egyre veszélyesebb 
kalandok után eljut egy plébániára, megismerkedik valakivel, aki annyira
 különbözik tőle, amennyire csak lehet, mégis a leginkább benne bízik 
meg, rátalál az indigógyerekekre, megtudja, hogy Enoch nem más, mint a 
Metatron, és lassan ráébred, hogy ő több, mint egy sakkfigura ebben a 
játszmában, és ha ki akarja deríteni, ki is ő valójában, meg kell 
találnia Enoch Apokalipszisét. Miközben mindenki elárulja, a gruftik 
látszólag összefognak a Fenevaddal, lázadó angyalok veszik üldözőbe, és 
Lilith helyzete egyre reménytelenebbnek tűnik, váratlan helyekről 
érkezik segítség.
Ismét
 csavarintott egyet a történeten az író, és olyan utat választott, amire
 én a legkevésbé sem számítottam, de lehet, hogy ez az én hibám. Miután 
végig meggyőzött minket, hogy Lilith „csak egy lány a 
Krisztinavárosból”, kiderül, hogy mégsem, és egy rendhagyó 
„kiválasztott-történet” veszi kezdetét. A befejezés minden képzeletet 
felülmúlóan kusza és ember legyen a talpán, aki elsőre átlátja, hogy 
akkor hogy is van ez az angyalokkal, a Metatronnal, a Fenevaddal, és 
Lilith-el. Aztán miután kibogoztuk a szálakat, és megemésztettük ezt a 
kusza-furcsa, ám tényleg érdekes befejezést, még kapunk egy olyan 
lezárást, ami újra fülig érő vigyort csal az arcunkra. 
Nagyon
 üdítő volt ezt a könyvet olvasni a mindent elárasztó végletekig 
lebutított ifjúsági fantasy-k között. Itt semmi sem egyszerű, nincsenek 
nyálas szépfiúk, sem menő széplányok, vagy ha vannak, nagyon hamar 
kihullanak a rostán, nincsenek nagy érzelmek, oldalszázakon át tartó 
üresjáratok, szerelmes sóhajtozások, itt kőkemény akciók vannak, a 
tinédzserek hétköznapi megpróbáltatásai egy-két démonvadászat közben 
kapják meg az őket megillető helyet, a szereplők értelmesek, okosak, 
saját világképpel, amiért küzdeni, tenni is mernek. Ha van nevelő célzat
 a könyvben, akkor az, hogy ne hódoljunk be a divatnak, a többség által 
előírt viselkedési, vagy öltözködési normáknak, ne akarjunk mindenképpen
 „másokra” hasonlítani, merjünk önmagunk lenni. Elég csak végiglapozni 
egy mai „trendi” magazint vagy megnézni valamelyik kertévé esti 
műsorait, végigsétálni egy plázán, hogy tudjuk, erről manapság nem lehet
 eleget beszélni, különösen az amúgy is identitászavarra, eltévelyedésre
 hajlamos tiniknek. Én nem vagyok otthon az alternatív szubkultúrákban, 
nem tudom, tényleg így viselkedik-e egy „gót” tini, és azt hiszem, 
kezdek elég öreg lenni ahhoz, hogy idegesítsen a folyamatosan használt 
tiniszleng, de a könyv sikere, és a neten szerveződő közössége arra 
enged következtetni, hogy Böszörményinek sikerült megszólítania ezt a 
réteget, ezt a korosztályt, amelynek a legnagyobb szüksége van ilyen 
könyvekre, amik a saját nyelvükön szólnak hozzájuk, egy olyan 
történettel, ami izgalmas, értelmes, pörgős, bele lehet élni magunkat. 
Én meg nagyon jól szórakoztam rajta, és azoknak, akik szeretik a 
keményebb ifjúsági fantasy-t, korra való tekintet nélkül szívesen 
ajánlom, bőven van olyan jó, sőt jobban megírt sorozat, mint az 
agyonsztárolt külföldi sikersorozatok legtöbbje.
Kiadó: Könyvmolyképző



Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése