A „hisztisen és keveset” olvasással
általában együtt jár, hogy többet bambulok a tévéképernyő előtt – nem volt ez
másképp idén nyáron sem, magamhoz képest egész sok sorozatot és filmet
pótoltam, mondjuk volt is miből. Ahhoz képest, valaha mennyire filmmániásnak
számítottam, elképesztő lemaradásokkal küzdök, de ez már így is marad, nem
lehet egyszerre mindent. A sorozatokkal egyébként az a legnagyobb baj, hogy
megnézek egyet és rögtön elém ugrik három másik, amit muszáj – most sem igazán
tudom, mihez nyúljak, annyi az izgalmas darab, szóval folytatás várható, addig
meg nézzük az utóbbi hónapok három legjobbját.
Aranyélet
– 1. évad
Így hogy pár hét és elkezdődik a második
évad, ideje bepótolni az utóbbi évek (ha nem minden idők) legjobb magyar
sorozatának első tíz részét. Persze merész kijelentés, hogy ez lenne a legjobb,
hisz azért van a magyar televíziózásnak is egy hagyománya, de én még ilyet nem
láttam. Nagyon mai, nagyon eleven, nagyon a miénk. Olykor túlságosan is. Kevés
szereplővel operáló családi dráma, ami egyben hibátlan kor- és kórkép is a
rendszerváltás utáni magyar társadalomról: ha időnként az is lehet az érzésünk,
hogy sokat markol, mindig meg tudja tartani az egyensúlyt. Az ügyeskedésre mint
nemzeti sportra felhúzott szétesés-történet azért működik nagyon, mert mind
ismerünk ilyet: minden családban akad egy-két többtízmilliós adósságból
vállalkozást építő kispályás szélhámos, aki anyuka szemében sikerember, a
széles rokonság szemében megmosolyogtató, ha meg a látszat mögötti tartalomra
kerül a szó, ügyesen ellegyintjük a vasárnapi ebédnél. Jó gyerek az, ne
firtassuk, miből is telik arra a rózsadombi villára… És közben azért felmerül
és helyre is kerül mindaz, amiről pláne nem beszélünk mert még a végén
elrontaná az étvágyunkat: a hazai viszonylatban nagypályás gengszter, akivel
együtt indultunk, de erre jobb nem is emlékezni; az élre vasalt üzletember, aki
politikusokkal parolázik, és észre sem veszi a körülötte lévő világot; a
dzsumbujból és a minimálbérből külföldi prostimunkába menekülő esélytelen
fiatalok.
A hibátlanul megírt párbeszédek és a profi
megvalósítás (végre az akció is úgy van fotózva ahogy azt kell és mással is
tudunk operálni mint részenként egy random Budapest-látképpel…) persze mit sem
érnek a remek színészi játék nélkül. Olykor szinte kamaradrámát látunk, sok is
hárul a színészekre, de szerencsére a kulcsszereplők egy kivétellel kiválóan
hozzák a szerepüket. Thuróczy Szabolcsra mintha ráöntötték volna a kispályás
ügyeskedő szerepét, nemhiába játszotta szinte ugyanezt a karaktert a Társas játékban is, jó hogy itt végre
maradéktalanul kibontakozhat. Ónodi Eszter tán még soha nem volt ennyire
megkeseredett, törtető picsa, de iszonyú jól áll neki, hogy kikacsinthatott a
megszokott szerepköréből. A szülők hazugságai között lavírozó két kamasz közül
Olasz Renátóban és a mindenáron nagypályássá válni próbáló Márkban látok több
lehetőséget, Döbrösi Laura Mirája sajnos totál súlytalan maradt és talán neki
köszönhető a legtöbb felesleges történetszál is. Nade igazából majdnem mindegy,
ők hogy játszanak, mert a sorozat legnagyobb aduásza Anger Zsolt – komolyan
mondom, elnézném én őt egyedül tíz részen át, annyira zseniálisan hozza a
Miklósi család felett basáskodó keresztapa-figurát, aki persze sokkal jobban érintett
érzelmileg, mint az bármikor bevallaná bárkinek (főleg magának).
Az előzetes alapján a második évadban a
több akció mellett a múltba is betekintést nyerünk – mit mondjak, Westworld ide vagy oda, az ősz legjobban
várt sorozata nálam ez, remélem, nem szúrják el.
Kegyetlen
tánc (Flesh and Bone)
Semmit nem tudtam erről a sorozatról
amikor belefutottam az előzetesébe, de egyből megvett magának. Szerencsére az
elképesztően hatásosra fényképezett színpadi jelenetek és az elsőre túlságosan
is a Fekete hattyúra emlékeztető
felállás jóval többet rejt magában, mint gondolnánk. A frissen New Yorkba
érkezett, tehetséges, ám képzetlen és naiv vidéki lányka, Claire az American
Ballet Company intrikáktól hemzsegő társulatában találja magát, ahol egy
szadista művészeti vezető és megannyi feltörekvő, semmitől vissza nem riadó
balerina mellett kéne érvényesülnie. Persze nem minden az, aminek látszik, és
hamar kiderül, hogy Claire sem az a tipikus naiv vidéki tütüs kislány, hanem
egy a saját múltja elől menekülő, jóvátehetetlen hibák terhét hurcoló,
bizonytalan, pszichésen némiképp összezavarodott fiatal nő, aki a
balettszínpadon szabadulna saját kísérteteitől és találná meg újra önmagát.
Mondhatni, némiképp nehezített pályát választ egy öregedő, mániásan féltékeny prímabalerina
és egy saját kudarcát feldolgozni képtelen igazgató mellett, egy idegen,
nyüzsgő, ijesztő városban, ahol egy elmebeteg hajléktalan és egy night club
tulajdonos orosz gengszter az egyedüli jóakarói.
Nagyon érdekelnek a különböző művészeti
ágakat belülről ábrázoló insider-sorozatok illetve filmek, ezért is kezdtem el,
és amit kaptam a balettről, az hibátlan – minden romlottságával,
(ön)sanyargatásával, intrikájával, tabuival és tabutöréseivel együtt.
Ugyanakkor nagyon örülök, hogy a sorozat jóval többnek bizonyult, mint „csak”
egy balettos történet – minden szereplő megkapja a maga tragédiáját, a maga
jelentőségét, megannyi félresiklott élet, ilyen-olyan hazugságok által vezetett
sorsok kerekednek előttünk. Akad köztük jócskán megosztó is: testvérszerelem,
nemi erőszak, kiskorú lányok prostituálása, kétes adományszerző módszerek, a
szereposztó dívány sajátságos értelmezése. Nem egy délutáni matiné, az biztos.
Az már csak hab a tortán, hogy a kiváló színészi játékot többnyire profi
táncosok és nem színészek hozzák – ennek köszönhetően a játék mellett a
táncjelenetek is lenyűgözőek.
Ugyan lenne benne potenciál a folytatásra,
de nem lesz – így viszont ez a nyolc rész marad az egyik legkellemesebb meglepetés,
amit mostanában tévében láttam, simán újranézős (lenne, ha időmilliomos
lennék).
Gyilkosság
Reykjavíkban (Case)
(Ez
aztán a fergeteges címmagyarítás, ugye?)
Skandináv hidegség, csúcsra járatva. Ha
tetszett a Palackposta, szereted a skandináv krimiket, nem zavar a
lassúság, a fakó, minimalista ábrázolás, a kilátástalanság és hogy durván
elcseszett életeket kell bámulnod kilenc órán át, nézd meg. Most azonnal! Van
egy időszak, amikor szinte csak krimivel tudok lazítani. Azt szeretem, ha
durván kiszakít a megszokott kis világomból, felpörget és nem hagyja hogy
elkapjam a tekintetem. Namost, a Gyilkosság
Reykjavíkban nem pörget, sőt, ennek ellenére egy percre sem hagyja lankadni
a figyelmünket. Pont a lassúságával, a sehova sem vezető állóképeivel, a
szűkszavúságával, a minimalizmus mögött burjánzó végeláthatatlan romlottsággal
ragaszt oda a tévé elé.
Erős kezdéssel indítunk: egy tizennégy
éves balettnövendéket felakasztva találnak a színházban. Az öngyilkosság
egyértelmű, a lányát mániásan hajszoló nevelőanya, a lecsúszott alkoholista
vérszerinti szülők, a növendékeit drogokkal tömő balettmester, a kislányokat
szexvideókkal sakkban tartó iskolai felügyelő szépen felsorakoznak, mint a
kétségbeesett tett okozói. Aztán kiderül, hogy itt (sem) semmi nem az, aminek
látszik, és sokkal több rejtőzik a megrontott fiatal lányok drogfüggése,
prostituálódása, pszichés betegségei mögött, mint hittük. A látványosan
unatkozó rendőrök szőnyeg alá söpörnék az ügyet, a gyermekvédelem meg a saját
pecsenyéjét sütögetné, ha az alkoholista, hitelét vesztett ügyvéd, Logi nem
hajszolná az ügyet a végsőkig. Persze mindenki benne van, nyakig. Ha ebben nem,
hát másban. A végjáték már annyira torokszorítóan tolja az arcunkba a mocskot
hogy legszívesebben kiköpnénk, de ez mit sem von le a sorozat érdemeiből –
ahogy az sem, hogy a zárójelenetből csak kiderül: ha elkapunk egy perverz
állatot, valamelyik bokorból rögtön kiugrik egy másik. Az emberi romlottság
határtalan. Megyek is és olvasok valami skandináv krimit erre.
Aaaaaaaa, pont ez kellett most nekem! Végigolvasom majd az összes posztod, mert mi meg akkut sorozathiányban szenvedünk! Kegyetlen tánc és Case már be is tárazva, köszönet! :)))
VálaszTörlésIgazán nincs mit :D remélem, tetszeni fognak!
Törlésjelentem, Flesh and Bone pipa, lefojtottuk egy könnyed Fekete hattyúval levezetésnek. Az a film még mindig horror kategória nálam, de nagyon ott van!
TörlésMost jöhet a Rejkjavik, még jó, hogy hosszú hétvége van, és amúgy is náthás vagyok :D