A félszemű
 (True Grit) című filmmel való első találkozásomkor teljesen az előzetes
 hatása alá kerültem, nem kis részben a trailer alá kevert Johnny Cash-klasszikusnak,
 a God's gonna cut you down-nak köszönhetően. Westernhez Johnny Cash 
kell, tudták ezt jól az előzetes készítői – sajnos azonban így annál 
nagyobb a csalódás, amikor az ember a soundtrack-et hallgatva az ismerős
 számok helyett valami egészen mást kap. Szerencsére csak pillanatnyi 
csalódásról beszélhetünk,  a zene aztán elég hamar meggyőz.
Ethan Coen és Joel Coen ez alkalommal is a legtöbb filmjük zenéjét szerző Carter Burwellt
 kérték fel a filmzene megírására. Az 55 éves Burwell nem tartozik a 
leghíresebb filmzeneszerzők közé, ennek ellenére a nyolcvanas évek eleje
 óta folyamatosan jelen van a pályán, és Coenék alkotásai mellett olyan 
nagy sikerű mozik zenéjéért volt felelős, mint az Alkonyat, az Ahol a vadak várnak (melyért 2009-ben Golden Globe-ra is jelölték), az Erőszakik, az Adaptáció vagy az Ez a fiúk sorsa.
Burwell
 a „klasszikus” filmzenék írói közé tartozik – a nagyzenekarra és 
szólóhangszerre írt darabokat váltogatva ér el feszültséget, olykor 
hatásvadász dallamai sikeresen támogatják a képeket, alárendelődve a 
filmélménynek, épp ezért munkái önmagukban tán kevésbé élvezhetők, mint 
némely invenciózusabb filmzeneszerzőé. Nincs ez másként a True Grit 
esetében sem, azonban ha láttuk a filmet, vagy olvastuk a könyvet – 
egyszóval ismerjük a  történetet, és a környezetet, amihez ez a zene 
háttérül szolgál, rögtön megelevenedik előttünk a végtelen préri, ahol 
farkastörvények uralkodnak, és a bosszúálló kislány, aki az egész 
világgal szembeszállna, hogy megtalálja apja gyilkosát.
Az átélésben segítségünkre van a fő motívumnak választott klasszikus himnusz, a Leaning on the Everlasting Arms. Anthony Showalter és Elisha Hoffman
 1887-ben írt dala számtalan feldolgozást megért, és jó néhány filmben 
hallhattuk felcsendülni – itt a filmzene nagy részében ennek a súlyos, 
drámai, ám jellegéből adódóan felemelő dallamnak az átdolgozásait 
hallhatjuk, a végefőcímben pedig felcsendül a dal Iris DeMent
 előadásában (ez sajnos nem került fel a CD-re). Ám nem a Leaning on the
 Everlasting Arms az egyetlen keresztény himnusz, ami inspirálta 
Burwellt a zene megírása közben – a Coen testvérek és a zeneszerző 
közösen döntöttek úgy, hogy a tizenkilencedik századi vallásos 
himnuszokból merítenek a filmzenéhez, s hogy döntésük helyén való volt, 
azt igazolja ez a különleges filmzene. Ami nem klasszikus western-zene, 
mégis képes felidézni a  western-hangulatot, és még hozzá is tesz. A 
sors furcsa fintora, hogy a filmzenét azért nem jelölhették idén 
Oscar-díjra (noha  a film tíz jelölést kapott, és ez is simán belefért 
volna), mert a himnuszok „újrafeldolgozott” zenének számítanak, és azok 
nagy aránya miatt a score nem tekinthető „eredetinek”.
Szép
 és felemelő filmzenealbumot vehetünk a  kezünkbe, az egyetlen kritikám,
 hogy túl rövid – harmincöt percnyi muzsika manapság édeskevés egy CD 
áráért. És ha a God's gonna cut you down hiányát meg is bocsátjuk, 
hiszen valóban kilógna ebből a zenei környezetből, az Iris DeMent-féle 
Leaning on the Everlasting Arms kihagyása egyszerűen érthetetlen.

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése