Töredelmesen
 bevallom, Updike eddig kimaradt az életemből. Persze tudtam, hogy híres
 író, jelentős író, népszerű író, ismertem Az eastwicki boszorkányokat, 
meg a Nyúl-sorozatot, de a Gyere hozzám feleségül az első könyve, amit 
el is olvastam. Két okból is ez ragadta meg a figyelmemet. Egyrészt, az 
Amerikai szépség óta nem tudom megunni a tökéletes kertvárosi 
látszatboldogságot kifigurázó műveket, legyen az könyv vagy film, 
másrészt, mert mostanában nagyon érdekelnek a párkapcsolatok, és úgy 
általában az emberi kapcsolatok mozgatórugóit vizsgáló alkotások. 
Updike
 mindkét téren nagyon jó. Könyve a hetvenes évek elejének Amerikájában 
játszódik, Connecticut egyik unalmas kertvárosában, ahol gyönyörű 
asszonyok családonként három gyerekkel ülnek naphosszat a gyönyörű 
házaikban, süttetik magukat a gyönyörű tengerparton, és várják haza 
sikeres férjeiket. A környezet maga a megtestesült amerikai álom. Ebben 
az álomban éldegél négy főszereplőnk, két házaspár, Ruth és Jerry, 
valamit Sally és Richard. Ruth és Jerry mindketten képzőművésznek 
tanultak, tehetségesek is voltak, aztán összeházasodtak, megszülettek a 
gyerekeik, az asszony felhagyott a művészettel, a férj pedig egy 
reklámcég grafikusaként keresi meg a connecticuti álomra valót. Ők a 
történet művelt, intelligens, kifinomult, érzékeny házaspárja, hozzájuk 
képest Sally és Richard törtető újgazdagok, akiknek nincs ízlése, nincs 
stílusa, a férj alkoholista, a feleség pedig a butuska, bájos szőke cica
 megtestesítője. 
Ha
 már párkapcsolati- és társadalomkritika, akkor magától értetődő, hogy a
 házaspárok kölcsönösen félrelépnek. Updike után kezdem azt hinni, ez 
tényleg magától értetődő volt a hatvanas-hetvenes évek Amerikájában. 
Könyvünk középpontjában Sally és Jerry viszonya áll, ami, felrúgva a 
„hagyományos” kereteket, nem merül ki néhány lopott pásztorórában, hanem
 bizony egymásba szeretnek. Ezzel egy kimondatlan egyezményt sértenek 
meg, miszerint félrelépni szabad, de a házasság intézménye sérthetetlen.
 Jerry teljesen meghibban a Sally iránti féktelen rajongástól, amúgy is 
neurotikus, állandó halálfélelem gyötri, vallási dilemmákkal küzd, és a 
Sally iránti szerelemben látja beteljesedni a sorsát. A nő igazából csak
 sodródik a férfi szerelmével, önálló érzelmei szinte nincsenek, az 
egyik férfi –férje- bábjából minden ellenállás és önállóság nélkül válik
 a másik férfi –szeretője- bábjává. 
Kettőjüknél
 sokkal érdekesebb a történetben megcsalt feleségként színre lépő Ruth 
alakja, akiről persze kiderül, hogy a múltban viszonya volt Richarddal. 
Az ő kettősük izgalmasabb, életszagúbb, mint a másik. Ruth alakjában 
Updike megkísérli összehozni a független, intelligens, felvilágosult nő 
alakját a hagyományos családmodellnek alárendelődő tökéletes anya és 
feleség képével, és egész jól sikerül. Nem szabad elfelejteni, ez még a 
hatvanas-hetvenes évek középosztálybeli társadalma, ahol a nőktől 
elsősorban azt várták, legyenek otthonülő angyalkák, és mindenben 
rendeljék alá magukat a férjüknek. Ruth félrelépése az önmaga 
kiteljesítése felé tett lépés volt, aminek folyományaként teljesebb 
emberré, jobb feleséggé, jobb anyává válhat. Szó sem volt szerelemről, 
csak a teljességérzethez kellett úgymond egy viszony. Ebben Richard a 
tökéletes partner, az ő néhol szarkasztikus párbeszédeik voltak a 
kedvenceim a könyvben. 
Mikor
 kiderül Sally és Jerry viszonya, kevésbé a viszony ténye, mint inkább a
 válás szándéka okoz vihart. Ha szép csendben abbahagyják, mindenki éli 
tovább az életét, mintha mi sem történt volna, de nem ez történik. 
Jerry, a neurotikus szerelmes, sem szakítani nem tud, sem válni, ő a 
történet gyenge pontja, mindenki neki van kiszolgáltatva, miközben ő 
leginkább saját halálfélelmével és vallásosságával küzd. Ez a 
történetnek egy olyan plusz rétege, amit, bevallom, nem teljesen tudtam 
megérteni, mert abszolút nem vagyok otthon az USA különböző protestáns 
felekezeteiben. De Ruth és Jerry házasságára komoly árnyként vetül, hogy
 különböző felekezetekhez tartoznak, és a gyerekeket is kétféleképpen 
keresztelték meg. Nyilván a korrajzhoz hozzátartoznak a 
hatvanas-hetvenes évek Amerikájának vallási kérdései is, de ez engem 
kevésbé tudott megérinteni. 
Amiben
 a könyv szerintem a legjobb, az a cselekvésképtelenség ábrázolása. 
Senki sem tud lépni, Jerry képtelen elhatározni magát, Sally csak 
sodródik, a férfiaktól várja a megoldást, Richard nem akar válást 
kezdeményezni, hogy ne kelljen fizetnie az asszonynak, Ruth pedig, bár 
vágyik a függetlenségre, sajnálja és szereti Jerry-t, ezért nem lép. 
Mindenki vergődik ebben a saját maguk által létrehozott pokolban, és az 
érzelmeik szép lassan sorvadnak el. 
A
 könyvnek igazából nincs vége, Updike háromféle befejezést vázol fel, 
mondhatnám, hogy ránk van bízva, melyiket válasszuk, de szerintem inkább
 arról van szó, hogy mindegy, hogy végződik a történet. Nem számít, hogy
 Jerry a családjával marad-e, elveszi-e Sally-t, vagy a magányos 
őrületet választja, ez a négy ember már végigjátszotta az egymás iránti 
érzelmek teljes skáláját. Mindegy, hogy ki kivel éli tovább a 
látszatéletét, a szerelmek már elhervadtak. Miként a könyv eleji idézet 
mondja:
„Válassz kedvesednek,
Végy el feleségül –
Hervad a szerelem,
Hogyha soká készül.”
/Robert Herrick/
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése