Nem nézem. De annyira érdekel,
hogy elolvassam az összefoglalókat a Hogy Volt-on (vagy egyebütt). Úgyhogy ha
nem is vagyok képben minden finomságot illetően, azért a fő vonalakat látom. Annak
idején, amikor megtört bennem a kíváncsiság a könyveket illetően, s mint egy
zátonyra futott hajót, lerakott a hordalékain ez a történet, írtam egy bejegyzést – amit sokan szerettek az olvasóink közül; úgy vélem, itt az ideje,
hogy megszemléljem megint ezt a történetfolyamot, mert számos érdekes
tanulsággal szolgál…
Az akkor jósolt pozitív előjelű hullasereget
illetően tévedtem – úgy látszik, Martin mégsem rajongott a Magic &
Gathering meséjéért annyira, mint hittem (vagy amennyire a maga meséjéből
sokáig úgy tűnt). Bár a halálok valóban flexibilisek a világában, csak jelen
kell legyen egy kívánatos vén banya (vagy valaki más, szintúgy tűz-közeli)… Így most van két Targaryen, meg két tűzokádó
sárkány (meg egy zombisárkány, hogy el ne felejtsem…); kár hogy csak kettő,
sokáig dédelgettem a gondolatot, hogy Tyrion sárkánylovassá avanzsál – de úgy
látszik erre tényleg csak az a beteg valyriai vérvonal alkalmas. Mert az
viszont számos pillanatban látszott az utolsó előtti évadban, hogy az a
vérvonal beteg… Baelish-t is felzabálta a maga szarkavaró ördöge – amit
különben hozzá kicsit méltatlannak érzek, jobb taktikusnak gondoltam annál, minthogy
így figyelmen kívül hagyja a Háromszemű Holló jelenlétét (aki visszamenőleg is
mindent lát…). Siratni nem fogom, éljen a megint megélt és kiszolgált olvasói
bosszúvágy.
Mert erre viszont a
leggonoszabbul rájátszik a sorozat – főleg Arya figuráján át. Aki miután
kiválasztódott (volna), hogy egy bitangul beteg módon kifundált halálisten
sújtó keze legyen, úgy döntött, hogy ő mégiscsak egy bosszúvágyó Stark. Vicces,
hogy tömegek rajonganak a kicsi lányért, aki amúgy egy hideg fejű, szívtelen
tömeggyilkos. Emlékszem, ezt először abban a bájos jelenetben láttam benne meg,
amikor a harmadik évad vége felé a Véreb meg akarta enni a kocsmában azt a
kurva csirkét – csak nem hagyták neki a Lannister-katonák, élükön azzal a
kedves figurával, Polliverrel, aki még a második évad elején szúrja torkon a
kiscsajtól elvett Tűvel a járóképtelen Lemmyt. Ahogy a csirkevacsorán Arya a
visszaszerzett pengével és az egykor kiejtett szavakat megismételve nyakon
szúrja Pollivert, megjelenik az arcán az egész szituáció maradéktalan élvezete.
Hogy aztán erre a sokat
dédelgetett hajlamra ráüljön a teljes kiképzés a Sokarcú Isten templomában… a
vége: itt van nekünk egy kedves, szerethető tömeggyilkos. Valahol röhej, de
Martin megmutatja általa, hogyan tudunk stílussal vert gyilkosoknak
szurkolni könyvben és filmen, Leon a profitól Don Corleonén át Block bérgyilkosáig – felépíti az egész indokrendszert… Nem kellene elfelejteni, hogy
ugyanezen az alapon rajonghatnánk a Balkán összes ikonikus halálosztójáért, ott
például bizonyos helyeken évszázadokra visszamenő, gyönyörű tradíciója van a
vérbosszúnak…
Ilyen játékokat többet is játszik
- nem mennék bele mélyebben, de a „nagyság ára a gátlástalanság”, a „demagóg
valláspondróság a legnépszerűbb”, a „szerelem érdek, vagy megszívtad” témaköröket
(s még jó párat) is kimaxolta, úgyhogy bizonyos szempontból ez a sorozat egészen
széles körű populáris médiatükör. Mindazonáltal (ahogy Timi felhívta rá a
figyelmem) az utóbbi évadban nem vesztettünk igazán lényeges karaktert
Baelish-en kívül, a Stark gyerekek, a Lannister-tesók, a Sárkányok Anyja és
környezete nem hullajtott hőst – de én arra számítok, hogy az utolsó évadban
majd közöttük is arat a kaszás. Martinnál még mindig nem teljesen egyértelmű,
hogy milyen hátsó szándékkal dédelgeti bizonyos szereplőit – kinek jut epizódot
és kinek finálét záró véres vég.
Egy kedves barátommal merengtünk
el a minap azon a kvázi középkori realizmuson, amit Martin ebben az időbe
fagyott világban művel. Tény, az egykori testmegszüntető metódusok karóba húzástól
élve égetésig ebben a sorozatban egytől egyig megjelennek, mit megjelennek:
fajsúlyos szerepet kapnak ennek a soha-kornak a felfestésekor. Ennyiben is
tabut tör – mert az fixa ideám még mindig, hogy ez a sorozat egy kerülőutakon
(könyvkiadáson át) megejtett bosszú az egykori kivágott jelenetekért, a
megnyirbált történetszálakért, a betartatott tabukért és filmes szabályokért,
amivel a sorozatíró Martint gyötörték a producerek és rendezők, a „négy
öltönyös fickó”, akik biztonsági játékot vártak el, a szent nézettség oltárára
helyezett tutira befutó, kidekázott sikert – ami azért még legyen innovatív és
bátor, bizonyos határok között. Az Alkonyzónával annak idején e műfajban is
komoly nevet szerző író tíz éven át sorozatötleteket írt – de sorozat egyikből
se lett. Tartom: ez egy gigantikusra hizlalt elégtétel és fricska a pénzemberek
felé, akik jó ideig nem finanszírozták Martin ötleteit…
Itt aztán kitombolhatja magát.
Eleget téve persze néhány komoly szabálynak, hogy megszeghesse az összes
többit. Karakterfejlődés például dosztig van itt – elég, ha csak a Stark
gyerekeket nézem… Visszahozott hősök is fullban nyomják – ez is egy jópofa,
zárt kisvilág, ahol előbb vagy utóbb aki érdekes volt öt pillanatig, az
előkerül. Az más kérdés, hogy olykor csak azért: ne egy érzelmileg nulla értékű
„hős” haljon tévéhalált a szemünk láttára. Szerintem még jó pár izgalmas
meglepetés lehet a tarsolyában – nem lepődnék meg rajta, ha például a zombi-Hegyről
kiderülne, hogy Tywin fia, hogy ne az egyre jobban épülő várakozás valósuljon
Cersei végzetének jó régen megjósolt beteljesedésekor – amikor hátba szúrja a
(vajon melyik) testvére. Ironikus lenne – hiszen pont az ő parancsára bűvölték
vissza a mozgásképességbe, és kedvesen megmagyarázná azt is, mit evett Tywin a
Clegane família kezelhetetlen kölkein... Mindazonáltal nagyon kíváncsi vagyok,
meg meri-e lépni a legnagyobbat – kinyírja e a végén a Másokkal együtt a
sárkányokat, a sárkányok anyját és (újdonsült) apját, a Stark lányokat és
fiakat, az összes kisebb és nagyobb trónkövetelőt, és tényleg a trónra ülteti-e
a favoritom, az aranykezű ikertesóbaszó Jamie Lannistert…
Ó, te jó ég! A napokban megkérdeztek pár németországi írót, melyik az a könyv a kánonból, amit nem bírt még és biztos nem is fog már elolvasni. Proust és Tolsztoj is volt közte. Nekem ez a film olyan, amiről azt gondolom, nézni kéne, de amikor kijöttek az első részek a tévében nálunk, falhoz kent a brutalitás. Aztán amikor felbukkannak az új évadok, belenézek újra és újra. Mert lenyűgöz a látvány, a szereplők, a helyszínek. Aztán az első páratlanul brutális jelenet után azt gondolom, öreg vagyok én már ehhez. Nekem ez már a Háború és béke marad. Nem olvastam és lehet, hogy már nem is fogom.
VálaszTörlésVégül is ez csak nívós szórakoztatás, Zsuzsa :) abból meg annyiféle van, amit választhatsz. Miközben valóban kiesik néhány időtálló dolog a kánonokból, pusztán azért, mert a saját, lassúbb ritmusában ebben a felgyorsult pörgésben már inkább csak időrablónak számít, ne sajnáld, hogy nem szánsz erre az időtöltésre...
VálaszTörlés