Ha ősz, akkor történelmi krimi. Nem tudom,
honnan származik ez az alapvetés, de általában bejön. Most is. Jordi Llobregat
könyve persze először a külsejével vonja magára a figyelmünket – bármennyire bamba
szegény lány a borítón, az ötlet van annyira jó, hogy egyszerűen muszáj
megnézni, mi lapul mögötte. Szerencsénkre egy rém szórakoztató, pörgős,
fifikás, megcsonkított holttestekben bővelkedő jóféle krimi, ami még egy letűnt
- tán sosemvolt - korba, egy felbolydult méhkasként zizegő városba, egy
társadalmi fertőbe is elrepít. Mi kell még?
Szögezzük le az elején: Caleb Carrt
emlegetni azért vaskos túlzás. Llobregat inkább az általam egyébként szívesen
olvasott Tudor-kori angol krimikhez hasonlót írt (tényleg, ezek kiadása hol
maradt el?) – mintha csak Rory Clements vagy C. J. Sansom ruccant volna át a
párszáz évvel későbbi Spanyolhonba. Az 1880-as évek Barcelonája persze más
világ (más, mint amit bármikor olvastam, úgy hiszem) – a markánsan kétfelé
szakadt társadalom, a kevés kivételezett morzsáin éldegélő leszakadt tömegek, a
korrupt politikusok, rendőrök, az intézményesített hazugsággyár mégis ugyanaz. Hiába,
van, ami nem változik.
Ahogy az sem, hogy minden korban akadtak,
akik az emberi testre játszadozásaik vagy kísérletezgetéseik alapanyagaként
tekintettek – hol gyilkosok, hol a tudomány szolgái. Hol meg elmosódnak a
határok… Mint esetünkben, amikor tucatnyi fiatal lány brutálisan megcsonkított holttestét
sodorja partra a csatorna. A sérülések egyesek szerint a pokol egyik
elszabadult démonkutyájának művei – mások szerint orvosi precizitásról
árulkodnak. S hogy - hogy nem, idővel egy többszáz éves orvosi kézirat felé
vezetnek a nyomok.
Nyomok, melyek nyomába a rendőrség helyett
(hisz ők korruptak és amúgy is eléggé el vannak foglalva a közelgő
világkiállítás biztosításával, nomeg a fontosemberek magánbosszúival – helló,
klisék!) három, véletlenül az ügybe csöppenő amatőr indul. Aztán persze
kiderül, hogy korántsem véletlenül csöppentek bele. Az épp oxfordi kinevezésére hajtó fiatal tanár, Daniel Amat, aki
apja hirtelen halála okán érkezett Barcelonába és már menne is, a folyton-folyvást
bajba keveredő alkoholista újságíró, Bernat Fleixa és a súlyos titkokat
rejtegető orvostanhallgató, Pau Gilbert együtt erednek a gyilkosságok nyomába; hogy
aztán mindhárman még nagyobb bajokba keveredjenek, összeszedjenek pár sérülést,
letartóztattassanak, lelepleződjenek és múltba révedjenek, sebeket tépjenek és
tisztáztassanak. Mindenkinek van valami a múltjában és naná, hogy sok minden
összefügg – hamarosan a gyilkos kilétét sem olyan nagyon nehéz kisakkozni, bár
a végéhez közeledve csak addig csavarintja a dolgokat a szerzői toll, hogy
meglepjen minket (egy picit).
A legnagyobb erénye a folyamatos feszültség
és a szereplők közti dinamika – egy krimi esetében egyik sem elhanyagolható
jelentőségű. Nem mondom, hogy nem olvastam még fifikásabbat, okosabbat,
komolyabban vehetőt – ezzel együtt is tökéletes szórakozást nyújt néhány őszi
délutánra. Van min borzongani és van min merengeni – hab a tortán, hogy a jó
száz évvel ezelőtti Barcelona társadalma és/vagy (ízléstől és érdeklődéstől
függően, nyilván) a Vesalius-kézirat is bőven tartogat felfedeznivalót. Engem
például viszonylag hidegen hagy az orvostudomány és mit mondjak, eszemben sincs
többszáz éves, de mai horrorillusztrációnak is beillő metszeteket nézegetni,
viszont most nagyon olvasnék még egy-két regényt a századforduló Spanyolországáról…
Kiadó: Agave
Fordító: Smid Bernadett
Fleixa nevét hogy kell szerinted kimondani?
VálaszTörlésSzerintem C.J. Sansomnál valahogy elevenebb és gördülékenyebb a stílus, de mondjuk csak egyet olvastam, Llobregatból meg csak 50 oldalt. :D
Passz, a spanyol nevekkel úgy vagyok, hogy csak ne kelljen hangosan kimondani :)
Törlés