Mit gondoljak a „hősről”, akit mintha a Viasat-os Lehetetlen küldetés
 résztvevői közül  szabadult volna ki, a valóság kíméletlen „mezejére”? 
Akinek semmilyen különös képessége nincs az élénk fantáziáján kívül? 
Hiszen a geek-lét alfája és omegája ez az élénk fantázia, amit a 
rajongásba menekülő a rajongott történetekbe való maga-helyezésére 
használ. Na meg persze arra, hogy a valóság megaláztatásaihoz utólagos 
elégtételeket képzelegjen. Aranyköpéseket, vagy pusztán a folyvást 
visszanyelt mondatokat: a megszokott „mi a f*szt bámulsz” jellegű 
kérdésekre adott ösztönös választ; meg visszaütéseket és –rúgásokat, 
amik ugyan el nem csattannak soha. A rajongóból legfeljebb „alkotó” 
lesz, újabb hősök, újabb elégtétel-világok kiötlője-megrajzolója. Mit 
gondoljak a hősről, aki felteszi a kérdést: miért nem lesznek a 
rajongókból cselekvők, a fából miért nem lesz vaskarika? (SPOILER!)
Dave
 Lizewski vágybeteljesít: szuperhős lesz, habár se képessége, se 
képzettsége, se pénze „drága nemlétező bizbaszokra”; szuperhős lesz, 
akkor is, ha az első „éles bevetésén” hasba szúrják és kórházba kerül. 
Amikor egy „akciójáról” készült kisfilmet feltesznek a Youtube-ra, 
ismertséget szerez, több ezer barátot a My-space oldalán, no meg egy 
félreértés folytán egy engesztelhetetlen ellenséget is, Frank D’Amico, a
 maffiafőnök személyében. Még jó, hogy akadnak rajta kívül is maszkos 
igazságosztók, máskülönben nem élné túl a maga-választotta kalandot.
Látni,
 a filmkészítők remekül alkalmazzák az internet különböző „közösségi 
vetületeit”, hogy a meglepő felütés után azért fokozatosan elklisésedő 
szuperhősmesét maivá frissítsék. Meg persze a fanyar, önironikus humort,
 ami az ütős nyitánytól a történetszálak felvezetésén át sokáig a film 
egyik „motorja”. A narrációban, ami azért ritkán sikerül ennyire jól 
ilyen fiatal hanggal, csaknem a film végéig kitart a humor-faktor. 
Valahol ez a jellegében illúziótlan, önreflexív hang hiányzott például 
Raimi Pókemberéből…
Olvastam,
 nem egy elemző bejegyzésben a sajátos kettősséget, ami a film 
„környezeti világát” jellemzi. Egyfelől ott van a bűn-vonal, ami a piti 
utcai erőszaktól a csúcsdílerig a maga parodisztikus elemeivel együtt is
 inkább mintha a Nagymenők realista ízű filmes bűn-közegét képviselné a 
filmen belül. Másfelől a szuperhős-vonal, rajzolt bosszúalapú 
eredetmítosszal, Big Daddy és Hit Girl párosa: a megfelelően 
zakkant-pszichopata apu-kiképző, és kicsi lánya, akinek alig is van 
lehetetlen (küldetés). A szuperhősfilm minden kliséje a figurájukban 
lakik - de azért enyhén elrajzoltan, leheletnyire karikatúra-jelleggel 
megfogva a mítoszt. Így teremtődik a másik, a szuperhős-filmi véglet. A 
két polus között vándorol Kick-Ass, jut el a kőrealista hasbaszúrástól 
az öt perces „elméleti képzés” utáni szabadonrepülésig, a geektől a 
szuperhősig, öniróniától a pátoszig, gyakorlatilag a valóságból a 
mesébe. A csaj megszerzése csak az ezen az úton megtett egyik lépés – 
épp annyira kamaszálom, amennyire valószínűtlen addig is az egész 
„kapcsolat”, tökmindegy, hogy beteljesül-e vagy sem: itt már mindenképp a
 filmi mesevilágba kocog velünk a búvárruhás képzelet. És bizony a 
gengszerapuka is felszámolja a realizmust, amikor maskarába bújtatja – 
szintén geek – fiacskáját. Red Mist megjelenésével a „filmes-realista” 
íz végképp kialszik a dealer-vonalból is.
Mert
 ettől a stílustól kliséig húzott filmívtől lesz mégis működő játéktér 
és nem zavaros műfaji katyvasz a filmidőbe gyömöszölt mese; a két véglet
 áttűnik egymásba. Matthew Vaughn ha nem is mester, de vérprofi, remekül
 adagolja a kétféle világot. Az ominózus elhíresülésig Dave kalandjai 
azon a kíméletlenebb filmi szinten történnek, ahol a „jelmezbe bújás” 
valóban maximum röhögésre ingerli a bűnt – s addig a szuperhősi vonalból
 a lányát felkészítés örvén lelövöldöző apucit, meg az őt cuki 
születésnapi ajándékötletekkel szívató lánykáját látjuk csak. Kick-Ass 
búvárrucis figurája öngyilkos, parodisztikus küldetésén, a 
„váltóponton”, Rasul lakásában aztán megjelenik Hit Girl, és mindenkit 
lezúz. „…ők az igaziak” – gondolja Dave, és a filmnyelv-váltás okán 
voltaképp igaza van. Fűszerez még a gengszerflim-zsáner (mondhatnánk: 
egy-egy szelet a Tortából) jeleneteket ezután, például a „nyilvános 
kivégzés” szcénájában, de innen már a mese-logika diktál. A 
szuperhős-mese logikája, ahol számolatlanul hullik az ellen, a hőst nem 
találják el, vagy ha mégis, hát felfogja a páncél, a kevlár-ruci. Ha az 
egyik hős mégis meghal, hát elmondhatja az utolsó, (esetünkben nem is 
annyira) pátoszteli búcsúmondatait. Még jó, hogy a finálé nagy párharca 
nem „rugaszkodott el” még jobban az alapvető zsánerlogikától. A film nem
 válik teljesen önmaga paródiájává:  Hit Girl a maga 11 évével és 
kilójával puszta kézzel mégse gyakja le a főgonoszt.
Hírelik,
 hogy készül a folytatás – nos, nagy kérdés, hova lehet továbbsétálni a 
meséből, hiszen a mozi a hősklisék mezején ért véget, szervesen innét 
folytatható. Megmarad-e a két egymást kizáró filmes attitűd közti bátor 
játék, hogyan tör be az álomvilágba a „gengszterrealitás”? Ha a szokásos
 ellenfél-mítosz megvalósítva-kifacsarásával a főgonosz örökségét 
tényleg Red Mist „viszi tovább”, akkor nehezen, hiszen a figurája erre a
 szerepre messze nem eléggé karizmatikus, és pillanatnyi köze sincs a 
bűnfilmi „valósághoz”.
A
 színészválogatás egyébként kifogástalan: jó volt látni a Guy Ritchie-s 
menazsériát megint. Vaughn úgy látszik szívesen ad akár pármondatos 
szerepeket a régi haveroknak. Mark Strong ideális főgonosz (megjegyzem, 
lehetne végre mást is osztani neki, kár lenne beskatulyázni, annál ő 
sokkal jobb), Aaron Johnson fiatalsága ellenére rendelkezik a 
kvalitásokkal, amivel pl. Shila LeBeuf nem (engem James McAvoyra 
emlékeztet, alig picit fiatalabb kiadásban), Nicolas Cage vicces és 
ebben a filmben legalábbis próbál játszani. A show-t mégis egy pöttöm 
lányka nyúlja le. Chloe Grace Moretz úgy kell, ahogy van! Valahol azt 
írták, cukisággal ellensúlyozza a játékképtelenséget – nos, pont az a 
meglepő, hogy fiatalsága ellenére korrekt színészi eszközkészlettel bír.
 Remélem, nem kutyulódik el, mint annyi tehetséges gyerekszínész – most 
öntik rá a szerepeket, ha jól válogat (-nak helyette), nem akármilyen út
 várja ezen a pályán. Kicsit szerelmes is lettem bele… (bocs, Timi:)
Mit
 gondoljak a hősről? Nekem bejött! Emlegettem a Pókembert, meg a 
narrációt… nos, Kick-Ass „megszuperhősösödésének” dráma-pontján a 
Pókember egyik embléma-mondatát forgatják ki a filmkészítők: „Ha nincs 
erő, nincs felelősség sem… de ez nem igaz.” Nem vártam sok „erőt” ettől a
 mozitól, sokkal többet kaptam – s remélem, a felelősség kérdése fel sem
 merül majd. Azért az nem lenne jó, ha a geekek tömegei vágnának neki 
jelmezben az „igazságcsinálásnak” – hiszen ez mégiscsak egy „képtelen 
képregényfilm”.


Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése