Az
 elmúlt néhány hónapban végigsöpört egy kisebbfajta Ferrante-hullám a 
könyvesblogokon. Sokan írtak róla sokfélét, de zömében megegyeztek a 
vélemények abban, hogy nagyon jó könyveket ír. Kíváncsi lettem hát, és 
most sikerült kivenni a titokzatos olasz írónő két könyvét a 
könyvtárból. Nem kis várakozással vágtam bele, és picit féltem is tőle. 
Az általam olvasott vélemények többsége igazi földhözvágós élményről 
számolt be, a fülszöveg is a „lélek sötét mélységeibe való utazásról” 
ír, én pedig fokozottan érzékeny vagyok az ilyesmire. A félelem 
alaptalan volt. Ferrante jól ír, nagyon jól, de földhözvágósnak nem 
mondanám. Ha a lélek sötét mélységeiről van szó, nekem Virginia Woolf az
 etalon, őt meg nehéz felülmúlni. Egy könyvnek sikerült az utóbbi 
időben, A fű dalolnak.
 Na, Lessing simán elérte, hogy azt érezzem, Mary Turnerrel együtt én is
 szép lassan megőrülök, de itt azért más a helyzet. Ferrante nekem túl 
távolságtartó a főszereplőjével, túl „irodalmi” ahhoz, hogy vele őrüljek
 meg. Ettől még a regény nagyon jó, csak picit többet vártam tőle.
Olga
 38 éves, Torinóban él, sikeres férje és két szép gyereke van, főállású 
anya és feleség, szabadidejében írogat, és éli a látszólag tökéletes 
életét. Ami egyik percről a másikra hullik szét, amikor férje váratlanul
 bejelenti, hogy elhagyja. Hogy a bejelentés csak Olga számára 
váratlan-e, hogy házaséletük csak az ő szemében látszott-e tökéletesnek,
 azt csak később tudjuk meg, amikor szembesülünk a férj új 
választottjával. De nem is ez a lényeg. Nem a házasság széteséséről, nem
 a férj döntéséről szól a könyv, hanem arról, Olga hogy birkózik meg az 
elhagyott feleség szerepével. Sehogy. Először mániákusan kapaszkodna 
férjébe, vissza akarja szerezni, ami természetes reakció, majd dühöng, 
féltékenykedik, bosszút esküszik, próbál megbirkózni a hétköznapokkal, a
 nyakába szakadó két gyerekkel, próbálja egyedül kézben tartani az 
életét, végül szétesik. És nem csak képletesen. Valóban szétesik.
Sokan
 kritizálták, hogy Olga hogy hagyhatja ennyire el magát, hogy képes így 
elfelejtkezni mindennapi teendőiről, hogy hagyhatja magára gyermekeit 
(ugyan fizikailag ott van, de képtelen gondoskodni róluk), miért nem 
szedi össze magát és viselkedik felnőtt módjára. Nos, azt kell mondjam, 
vannak érzékeny és kevésbé érzékeny alkatok. Lehet labilis 
idegállapotnak, depresszióra való hajlamnak nevezni, meg még sok 
mindennek, de csak az tudhatja, aki már átélt ilyet, hogy Ferrante egy 
idegösszeroppanás tökéletes forgatókönyvét írja le. Mert az ilyen. Ha az
 ember alól valóban kicsúszik a talaj, akkor nem tudja „összeszedni 
magát”, „felnőttként viselkedni”, „felelősségteljesen gondolkodni”, mert
 beteg. Olyan, mint amikor egy törött lábat akarunk használni, de nem 
megy, mert nem bírja el a súlyt. Ami ott bent az összeszedettséget, az 
önkontrollt irányítja, az is össze tud úgy törni, hogy nem lehet rá 
súlyokat helyezni. Begipszelni nem lehet, lehet kezelni gyógyszerekkel, 
vagy meg lehet várni az abszolút mélypontot, aztán szép lassan 
kikecmeregni belőle.
Olgával
 ez történik, és ahogy ez le van írva, stációról stációra, az nagyon 
hiteles. Nem szerettem ezt a csajt olvasás közben, mert szerintem hosszú
 évekig áltatta magát a házasságát illetően, de nem utáltam, mert 
valóban beteg volt. Egyszerűen nagyon sajnáltam. És közben nyilván 
sajnáltam a gyerekeit, akiknek az élete is veszélyben forgott, mert az 
anyjuk összeroppant. Talán ez volt az, amit a legtöbb olvasó számon 
kért, hogy miért nem gondoskodott róluk, én nem tudom, mert nem vagyok 
anya, hogy mennyire kéne erős kontroll legyen egy anyának a gyerekekről 
való gondoskodás belénk kódolt parancsa, hogy képes-e a puszta tudat, 
hogy felelős vagyok valakiért, megóvni valakit az összeroppanástól.
Amikor
 Olga elér a mélypontra, a nyár legtragikusabb napján minden szó szerint
 darabokra hullik körülötte. Amikor saját otthona fogságába esik beteg 
gyerekkel, beteg kutyával, segítség nélkül, és tényleg semmi nem 
sikerül, akkor az egyetlen kivezető utat ragadja meg, elkezdi működtetni
 a dolgokat. Mert mindig ez a legegyenesebb út az összeszedettséghez, ha
 elkezdjük csinálni a dolgokat. Először kitakarítani, aztán kinyitni az 
ajtót, aztán orvost hívni. Nagyon jó szimbólum a beragadt zár, ami abban
 a pillanatban nyílik ki, amikor Olga kész segítséget kérni. Amíg csak a
 saját betegségének falai közt létezik, amíg nem látja a kivezető utat, 
addig nincs is kivezető út.
Hogy
 Olga pokoljárása közben mit élnek át a gyerekei, arról fogalmunk sincs,
 ők, mintha a sokk hirtelen éveket öregítene rajtuk, anyjuk helyett is 
összeszedetten viselkednek, és csak később, a veszély elmúltával 
kezdenek vásott kölykök módjára hisztizni, dacreakciókat produkálni. És 
hogy hol van eközben az apa? Olyan momentuma ez a könyvnek, amit nem 
tudok, és nem is akarok elfogadni, mert az egy dolog, hogy megromlik egy
 házasság, alakul egy új szerelem, két ember mindig elválhat, akárhány 
év után is, de az, hogy egy apa hónapokig a gyerekei felé sem néz, nem 
keresi őket, nem érhető el, nem segít, számomra elfogadhatatlan. Aztán 
egyszer csak megjelenik, és részt kér az életükből, akkor, amikor már 
minden rendben van. Olga betegsége erre nem magyarázat, egyszerűen 
gerinctelen, sunyi dolog, hogy annyira féltette magát és szeretőjét a 
féltékeny feleség haragjától, hogy inkább magukra hagyta a gyerekeit.
Oly
 sok részlet van még, amit kiemelnék a regényből, ízekre szednék, és jól
 megcsócsálnék, mert szinte minden részlete hiteles, és nagyon jól van 
megírva, de akkor még oldalakat írnék. Ehelyett mindenkinek azt ajánlom,
 hogy olvassa el, biztos, hogy szélsőséges érzéseket kelt mindenkiben a 
történet és Olga karaktere, de az vitathatatlan, hogy a könyv nagyon jó.
Kiadó: Magvető
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése