Abban
 a pillanatban megvett magának ez a film, amikor bejön a 
Universal-intro, Edgar Wright pixelfeldolgozásában – mondhatni az első 
kockáktól kezdve imádtam. Mert eséllyel vesz le a lábáról minden 
játék-fant azonnal a film, amit az első kockáktól átjár a féktelen és 
gáttalan önirónia, ahol idézőjeleződik minden kocka (néha többszörösen 
is), egyfajta morbid görbe tükörként szimultán mesélve szerelem-, 
média-, zene-, stílus-, akció-, de leginkább akciójátékfüggésről. A 
szemünk előtt komplett élőszereplős game „történik”; az ember fia szinte
 várja, mikor nyúlhat maga is a joystickhoz-billentyűzethez-konzolhoz – 
mert akármilyen hihetetlen, ez a játék minden valahai vagy jelenlegi 
játékfüggőnek „beetet” az utalások sokadik újranézésre provokáló 
tömegével, a klasszikus pixelhősök rajongó-őskövületeitől a mai háromdés
 net-csapatjátékos kicsihuszárokig. Ha öt percig is függő voltál, ezt a 
filmet nem lehet nem szeretni. Telitalálat, agybalövött színtiszta 
celluloidmámor.
Megvesz
 és megesz akkor is, ha a képregény boldog ismeretében mint 
képregény-adaptációt tekinti mohó, képre élezett szemű geek-ként a 
nézője, igaz ez úgy is, ha magyarul még nem olvasható az egész 
Pilgrimiáda. Az apró különbségek, a történetvezetés módosulásai a műfaji
 különbségekkel így-úgy magyarázhatók, még ha tapasztalataim szerint az 
igazi rajongókat leginkább ez szokta felháborítani. Mert ezeken túl a 
film igen tisztességes adaptáció, végülis hozza azt a kötelezőt, hogy 
elmeséljen egy már ismert történetet egy másik „nyelven”. Ráadásul 
képben folyamatosan megjeleníti a maga játékra hangolt utalásvilága 
mellett-felett-alatt a képregényes, global-mangás alap, Bryan Lee 
O’Malley történetének rajzolt kockáról-kockavilágát is. Hogy csak a 
legnyilvánvalóbbra utaljak: a feliratok (túl azon, hogy a game-jelleg 
legerősebb támaszai) nem egyszer mintegy mozgó-kép-regénnyé alakítják a 
látványt; a manga hangjelző vagy sebességérzet-jelző vonalain át a 
szövegbuborékok használatáig sokszor és sokféle képelemmel utal vissza 
az adaptált alanyra a film.
Az
 viszont igen érdekes kérdés, mit kezd Scott Pilgrim valószínűtlen 
geek-világával az a néző, aki soha nem került a virtuális játéktér 
bűvöletébe, és nem érdeklik a képregények sem. Akit így nehezen ragadhat
 el az utalásokba csomagolt irónia, akinek a harsány (olykor zaklatott) 
vágások, a valószínűtlen történet, a túlrajzolt karikatúra-karakterek 
olyan idegesítő összképpé állhatnak össze, amit filmről filmre eddig 
talán csak Tony Scott volt képes rendszeresen összeollózni; s a műfaji 
kavalkádot, (innen nézve akár zagyva és aránytalan mi-a-franc-ez-t) 
bámuló értetlen néző legfeljebb fejfájásra vált jegyet így, nem 
elragadtatásra. Erre azért bőven megvan az esély, ki lehet nyugodtan 
mondani, rétegfilm ez; kell hozzá bizonyos befogadói érintettség. 
Legalábbis nem árt, ha ült már geek mellett az ember, aki beül 
erre a filmre; enélkül – minimális alapismeretek nélkül – könnyen 
nézhetetlen összevisszaság képzetét keltheti.
Hiszen
 túlzásba visz – pont a túlzás által ironizál – nem egyszer számtalan 
önreflexív elemet a film. Amit nagyon élvezhettek csinálni az alkotók. 
Nem tudom, mekkora csapat dolgozott a filmkockákra szerteszórt 
poénmennyiségen, hányan bábáskodtak a forgatókönyv fölött (és hogy 
nézhetett ki a storyboard), de ilyesmit nem összeizzadni szokás. Az első
 nézésre szinte felfoghatatlan képi gegtömeg okán borítékolom, hogy 
DVD-n nagyobb siker lesz ez a film, mint a moziban, holott ott sem volt 
épp bukás. Pedig a történet pár mondatban összefoglalható: Scott egy 
garázs-zenekar tagjaként sikerről álmodik, biztonságos szerelmi vizeken a
 nagy csalódás után, amíg szembe nem jön vele Ramóna. Aki felborítja az 
életét. Főleg azzal, hogy meg kell küzdeni érte: a hét gonosz ex egymás 
után hívja ki Scottot halálig tartó párviadalra. Ha akarja Ramónát, 
küzdeni kell érte. Gyermeki képlet ez, kamaszfantázia: már az 
érdekességeket árul el zavarba jött korunkról, hogy a képregény ezzel a 
történettel kultstátuszba emelkedett.
Persze
 ott sem a történet adta a projekt sava-borsát, az első kötettől a 
szerethető, minden elrajzoltságuk ellenére is jellemző, azonosulást 
provokáló karakterek jelentették a csáberőt. Hatványozottan fontos volt 
tehát a szereplőválogatás, nagyon sokat lendített a filmen, hogy ez igen
 jól sikerült. Michael Cera az ideális Scott Pilgrim: bájosan lúzer 
esetlenséggel esik-kel a szerelemtől sújtott főhős szerepében. Amíg nem 
vált akciómódba; mert a bunyókban viccesen hiteles „játék-karakter” 
válik belőle, aki legalább annyiszor kel fel poraiból, mint a 
prérifarkas a gyalogkakukk viszonylatában. Lehet és kell is szurkolni 
neki az exek ellen, azért a párviadalokban a Góliátok ellen jobbára ő a 
Dávid. Igaziból Cera alig nyújt többet, mint amennyit már nem egyszer 
láttunk tőle, például a Juno-ban – pedig tehetséges figura, ugyanannyi 
eséllyel lehet a későbbi idők kattant tudós-főgonosza belőle, mint egy 
kevésbé ciki kortárs Louis De Funes - de ide ez pont elég. Mary 
Elizabeth Winstead Ramónája jól hozza a múltja elől menekülő vagány 
csajszit. Az exek nagyon jók, látszik, hogy szerették a szerepet; főleg 
Jason Shwartzman a főgonoszságot. A leghumorosabb karakter azért a 
Kieran Culkin által megformált meleg lakótárs-barát, a rengeteg ebből 
fakadó szituációs komikummal – de itt minden mellékszereplő kap legalább
 egy emlékezetes pillanatot, a gimis alibibarátnőtől a zenekar tagjain 
át a könyvtároskisasszonyig.
Írtam,
 hogy rétegfilm, lehetne egy más megközelítésben is az. Mert valójában a
 film (a képregény is) kamasznyelven beszél arról, milyen, ha szerelmes 
vagy (vagy beléd szerelmesek, miközben te nem), milyen az egyedüllét 
ellen járni valakivel (milyen, ha veled járnak az egyedüllét ellen); a 
téma valójában a kamasz-szerelem. Az első meg a sokadik, a futó meg a 
szívtépő, a valódi és a hazug. Kamaszmese ez az igazi megtalálásának 
vágyáról, odabeszélő, korosztálybarát tanulságokkal. Annak viszont 
kiváló. És biztos vagyok benne, hogy az a korosztály az összes apró 
utalást (szóljon képregényre avagy játékra) egyből érteni fogja.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése