Néhány
 fiatal túl nagyot markol egy betöréssel, többek közt hozzájutva egy 
befolyásos japán család ősi kincséhez – a következmények átrendezik a 
környékbeli „alvilágot”. Egy nyugdíjas orvos mégsem tudja betartani a 
nejének tett fogadalmát. Az aranyifjú testvérpárt tragédiába sodorja egy
 véletlen. A legkisebb Abou Fataris fiú egy büntetőperben népmesei módon
 szerepel. A gyilkos, akiről – hiába van őrizetben – nem lehet tudni, 
kicsoda… Szokatlan, de mégis jellemző történeteket tár elénk a bűn és 
bűnhődés világából a Partvonal kiadó dokumentum-krimi sorozatának 
legújabb darabja, Ferdinand von Schirach Bűnös? című kötete. 
Megtörtént esetek szubjektív krónikája minden történet, a 
büntetőjogász-ügyvéd szerző tollából, aki a saját praxisából szemezget e
 kötetben.
Az
 idős orvos esetéből idézek: „A német büntető perrendtartás legutolsó 
reformja eltörölte a büntetőperben a vallomást kötelezően megerősítő 
eskü intézményét. Régóta nem hiszünk már az esküben. Ha egy tanú 
hazudik, hát hazudik – egyetlen bíró sem gondolja komolyan, hogy az eskü
 bármit is változtatna ezen. A modern embert hidegen hagyja az 
eskütétel. Csakhogy, és ez a „csakhogy” itt most egy egész világot 
jelent, Fahner nem volt modern ember. Ő komolyan gondolta az ígéretét. 
Az esküje életre szólóan kötelezte…” Az elhitt eskük világához képest a 
kor, amelyben élünk, még kevesebb illúziót hordoz, és bizony 
kiábrándultabb a szerző megközelítésénél is a bűnről való vélekedés. 
Hiába szól a közelmúltról, Schirach hiába modernebb ember, mint egykori 
védence, Fahner; a könyv a nyolcvanas évek levegőjét árasztja magából: 
furcsamód egy eltűnt kor dokumentumaként hat, a szöveg-modor és a 
mögötte lakó értékrend tekintetében is.
Sajátos
 helyzet ez: miközben a szerző világosan az értésünkre adja, hogy 
mennyire nem táplál illúziókat a jog „helyzetmegoldó” képessége iránt, a
 megfogalmazásba rejtve ott lakik a meggyőződés a jognak a társadalmi 
igazságosság megteremtésében betöltött alapvető szerepéről. A „jogban 
cselekvő” ember felelősségtudata feltételezi itt az egyén társadalmi 
felelősségtudatát. Shirach könyve ettől szinte „hidegháború-korvégi 
békebeli” hangulatokat áraszt: ahogyan a szerző viszonyul a bűnhöz, a 
maga szilárd értékrendje birtokában. Mára ez sajnos szinte 
anakronisztikusnak hat – amin ő megdöbben és amivel megdöbbentene, 
gyakran marad ingerküszöb alatt. Pedig annyiban mai, hogy valójában 
mindegyik történet a jog tehetetlenségét meséli, egytől egyig olyan 
helyzeteket tár fel, ahol vagy „egyéb erők”, emberiesség, empátia kéne 
döntsenek; vagy a résztvevők teszik lehetetlenné akármilyen 
„igazságosság” megvalósulását – az ítélet, avagy a jogászi cselekvés 
mégis kénytelen a jogi keretek között maradni, saját mozgásterében és 
belső rendjének megfelelően eljárni.
A
 világunk jutott túl azon a társadalomképen, ami ezt a könyvet 
meghatározza. Pedig a szerző remekül hangszereli a történeteit, komoly 
irodalmi mesélőke birtokában, a történetek kikerekednek és 
„továbbgurulnak” az ember fejében, a mesélés módja mondhatni: rendben 
van. Teljesen helyénvaló az a „bennfentes valóságszag” is, ami a szerző 
pozíciójából adódik. Épp a megfelelő mértékig látunk bele az ügymenetbe:
 a több agyon nyomná a mesét, a kevesebb nem hitelesítené – jó 
arányérzékkel formálja történeteit a szerző.
Mert
 valójában tényleg nem az ő készülékében van a hiba. A mi „szabad 
világunk” értékrendje zuhant teljes képlékenységbe, árulkodik erről 
számtalan napmintnapi hírcsemegénk, mesél a törvényi tehetetlenségről – 
igazából szörnyű, hogy a mi rémkatalógusainkban az általa „mélyen 
megítélt” mostanra sajnos inkább természetes velejáró. Az más kérdés, 
hogy így hathat szinte egzotikusan egy-egy alig páréves történet a 
kötetben, így válik egy szemlélet emlékművévé, ahelyett, hogy – a 
dokumentumkötetek műfaji kötelezvényét tartva – kort festene a 
kortársnak.
Kiadó: Partvonal
Fordította: Várnai Péter
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése