A Vámpírakadémia sorozat harmadik kötete, A halál csókja
 az ifjúsági fantasy műfajában szokatlanul erős és bátor befejezésével 
hatalmas várakozásokat gerjesztett a rajongókban – bennem is. Kézbe 
véve  a negyedik kötetet, óhatatlanul felmerült, hogy Mead nem tud majd 
megfelelni ezeknek a várakozásoknak, kicsit félve olvastam hát, de 
szerencsére nem kellett csalódnom. Ha nem is ütött akkorát, mint a 
harmadik rész, és kissé felemásra sikeredett az a bizonyos nagyon bátor 
és érdekes szál, összességében nem rossz a folytatás, és továbbra is 
látszik hogy van egy határozott ív, halad valamerre a sorozat, nem csak 
pakolgatja egymás után a folytatásokat az írónő.
Vigyázat! Spoilerveszély lehetséges!
Miután
 a harmadik rész végén Rose, a dampyr testőrtanonc elhatározza, hogy 
elhagyja az iskolát és strigává vált szerelme nyomába ered, hogy 
megölje, a negyedik rész kezdete már Oroszországban éri. Egy rettentően 
bosszantó és iskolás stílusban megfogalmazott prológus után – melyben a 
biztonság kedvéért feleleveníti az írónő az első három rész eseményeit 
és vámpírvilágának főbb sajátosságait – Rose Szentpétervár éjszakai 
életébe veti magát, hogy strigákra vadásszon, akik remélhetőleg 
elvezetik majd Dmitrijhez. A logika ugyan kissé megbicsaklik, amikor a 
tizennyolc éves testőrlány egyedül vág neki a hatalmas Oroszországnak 
hogy megtaláljon egy veszélyes strigát a másik sokezer között, de 
tudjuk, hogy a könyvekben nincs lehetetlen.
Némi
 szerencsétlenkedés után Rose belebotlik Sydney-be, az alkimistába, aki 
egy titokzatos szervezet tagja, ők a morák ember szövetségesei, akik 
mora mágia segítségével harcolnak az éjszaka sötét teremtményei ellen. 
Sydney segítségével Rose eljut Szibéria mélyére, a titokzatos 
dampyrvárosba, ahol megismerkedik Dmitrij családjával, egy 
lélekmágus-árnyékcsókolta kötelékpárossal, akik az összes eddigi 
ismeretünknél többet tudnak a Lissát és Rose-t is sújtó különleges 
kapocsról, és egy csapat renegát dampyrral, akik Rose-hoz hasonlóan nem 
tették le a Hűségesküt, hanem a saját szakállukra vadásszák a strigákat.
 Rengeteg olyan dologgal találkozik, amit nem tanítottak meg neki az 
akadémián, egészen új életlehetőségeket fedez fel, és komolyan 
elgondolkozik azon, hogy van élet az akadémia és a mora királyi udvar 
meghatározta szabályokon túl is, akár Oroszországban, egy szerető család
 tagjaként. Azonban a Dmitrijnek tett egykori fogadalma nem hagyja 
nyugodni, folytatja hát öngyilkos küldetését, hogy levadássza egykori 
szerelmét.
A
 negyedik rész nagy kérdése, hogy mit kezd Mead a strigává lett Dmitrij 
és Rose románcával, folytatja-e abba a kegyetlen irányba, amerre 
elindult, vagy valami rózsaszín fordulattal oldja fel a dolgot. Egyelőre
 egyik irányba sem dől el a dolog, nincs romantikus és megnyugtató 
fordulat, de nincs egyértelmű megoldás sem. Csak további kérdések 
vannak, így viszont az emberben óhatatlanul felmerül, hogy az a 
százötven oldal a könyv közepén igazából felesleges volt. Ami Rose és 
Dmitrij találkozása után történik, és amerre az események fejlődnek, az 
nálam kivágta a biztosítékot, főleg azért, mert az eddig magabiztos és 
kemény lányból totálisan hülyét csinált. Érdekes, hogy pont ez nem 
tetszett, mert egyébként én mindig és mindenben keresem a gonosz 
mélységeit, mindig arra vágyom, hogy mutassák meg, mit éreznek a sötét 
oldal általában sablonosan ábrázolt tagjai; itt ezt megkaptam, csak hát 
nem volt elég jól megírva. Mead jó, nagyon is, de annyira azért nem, 
hogy olyan mélységekbe lemenjen, amikbe én szeretném. Ez az a furcsa 
eset – nem gondoltam volna, hogy valaha ezt írom – amikor inkább maradt 
volna felszínesebb, mert azt tényleg jól csinálja. Ellenben a történet 
vége megint a helyén van, ahogy egy sorozat közepén kell, semmi nem 
oldódik meg, semminek nincs vége, kapunk egy szép nagy kérdőjelet és egy
 pici fényt az alagút végén…
Miközben
 Rose és Dmitrij saját kis külön csatájukat vívják a világ túlsó felén, 
azért Lissáról és az akadémiáról sem feledkezünk meg, hála Rose és Lissa
 kötelékének. Rém praktikus írói megoldás, hogy Rose bármikor 
átruccanhat Lissa fejébe, így nem maradunk el semmiről. Az akadémián 
mondhatni, minden a megszokott kerékvágásban folyik, intrikák, 
kavarások, utazások az udvarba, és egy új igazgató meg az ő kicsi lánya,
 aki hirtelen Lissa legjobb barátnője lesz. Rose persze féltékeny, aztán
 kiderül hogy milyen jó, hogy ő néha Lissa fejében jár, így sok 
mindentől megmentheti. Annyira érdektelen volt ez a szál, és Lissa még 
mindig annyira idegesítő, hogy legszívesebben átlapoztam volna ezeket a 
részeket, de akkor lemaradtam volna a még mindig a legjobb karakterek 
közé tartozó Adrian Ivaskovról is.
Lényegesen
 lassabb tempójú, szétesőbb és sokszor idegesítőbb volt ez a rész, mint 
az előző, amiért viszont dicséretet érdemel, hogy jóval többet tudunk 
meg a morák világáról, mint eddig, és látjuk, hogy az akadémián és 
Amerikán kívül is van élet. Az új szereplők szinte mindegyike 
érdekesebb, mint a régiek legtöbbje, remélem, minél többet látunk még 
viszont, különösen Abe Mazurra vagyok kíváncsi, akiről nagyjából az első
 pillanattól pontosan lehet tudni, hogy kicsoda, csak Rose nem jön rá – 
ilyenkor azért óhatatlanul felmerül bennem a kérdés, hogy az író miért 
nézi ennyire hülyének az olvasóit.
Az
 utolsó oldalakon csak úgy mellékesen elpöttyintenek egy információt, 
felvetődik egy lehetséges irány, amerre mozdulhat a sorozat és a 
szereplők sorsa; ha hiszünk neki, akkor szépen körvonalazódik előttünk, 
mi lesz az egésznek a vége. Érdekes, de nem olyan bátor, mint amit 
vártam. Aztán ki tudja, lehet, hogy ezzel is csak csőbe akart húzni 
minket Mead, és nem is úgy folytatódik, ahogy én gondolom… A válaszra 
tavaszig kell várnunk.
Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika 

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése