Volt
 idő, amikor rengeteget jártunk moziba, szinte minden bemutatott filmet 
megnéztünk, aztán ez különböző okok miatt megváltozott, és az utóbbi 
időben elég ritkán jutunk el a nagyvászon elé, inkább csak DVD-n nézünk 
filmeket, kicsit megkésve. Így történt, hogy a Színes fátyol eddig 
kimaradt az életünkből, pedig ha tudtuk volna, hogy ez ilyen csodálatos 
élmény lesz, szerintem hat lóval se lehet visszatartani minket 
valamelyik művészmozitól.
Azt
 előre el kell mondanom, hogy nem olvastam William Somerset Maugham 
kisregényét, ahogy olvastam a filmről írt véleményeket, az olvasás ténye
 ebben az esetben meghatározó, aki nem olvasta az eredetit, az le volt 
nyűgözve a filmtől, aki olvasta, az háborgott az adaptáció miatt. Nos, 
én nem olvastam, és azt kell mondjam, nem is valószínű, hogy egyhamar 
kézbe veszem. Épp azért, mert a film annyira tetszett, annyira 
megfogott, hogy nem szeretném ezt az élményt sem ráerőltetni a könyvre, 
sem elhalványítani a könyv által.
A
 film két ember, Kitty és Walter Fane elsietett házasságát, 
eltávolodását, majd újbóli egymásra találását meséli el. Kitty, a már 
nem fiatal londoni hajadon előkelő családja nyomására megy férjhez az 
első szembejövő kérőhöz, a középosztálybeli bakteriológushoz, Walter 
Fane-hez. Házasságukat a férj részéről az első perctől rajongás, a 
feleség részéről tömény unalom jellemzi. Walter munkája Sanghajba 
szólítja őket, ahol Kitty beleszeret egy brit diplomatába. Viszonyuk 
persze nem marad titokban, és a férj választás elé állítja Kitty-t: vagy
 botrányos válásnak néz elébe, vagy vele tart Kína kolera sújtotta 
vidékére, ahol önkéntes orvosi állást vállalt. Miután szeretője nem 
hajlandó a válásra, Kitty vállalkozik az öngyilkos küldetésre.
Nagyon
 erős és nagyon elgondolkodtató ez az alapszituáció, mert ugyan hogy 
lehet ennyire sértett és megbocsátásra képtelen valaki, hogy a hűtlen 
feleségét egy pusztító járvány közepébe kényszeríti? Nem tudom 
eldönteni, hogy Walter mit akart ezzel elérni, hogy valóban annyira 
kiábrándult, hogy mindkettőjüket meg akarta ölni, vagy valamiféle 
megváltást keresett a szenvedésben. Mert a tomboló járvány közepette, a 
világtól elvágva, az egy szem angol szomszédjuk társaságában mindketten 
szenvednek. Kitty azért, mert nem érti és nem tudja elfogadni, miért 
fizet ilyen árat egy valójában hétköznapi bűnért, Walter azért, mert 
képtelen megbocsátani, egyrészt Kitty hűtlenségét, másrészt a saját 
ostobaságát, hogy azt hitte, felesége szereti.
Persze
 eljön az a pont, amikor kénytelenek változtatni, hisz a kolera nem öli 
meg őket olyan gyorsan, mint azt tán az elején hitték, együtt kell 
élniük még egy kicsit és szépen lassan felfedezik a másikban az embert. 
Amint túl tudnak látni a saját sérelmeiken, és képesek a másikban 
meglátni a jót, lassú közeledés veszi kezdetét, és ez a két teljesen 
különböző ember, akiknek együttélése totális félreértés volt, megtanulja
 szeretni egymást.
A
 film igazi erénye ez a lassú közeledés, Kitty és Walter egymásra 
találása, ami úgy bomlik ki előttünk, akár a gyönyörű kínai táj: először
 csak részleteket látunk belőle, aztán egyre többet, végül monumentális 
képekben elénk tárul a végtelen szépségű vidék. Gyönyörű képek, 
fantasztikus operatőri munkával és csodálatosan érzékeny zenével 
megtámogatva: mind-mind hozzájárul az igazi nagyszabású romantikus 
filmdrámákat idéző alkotáshoz, amit sokan giccsesnek, és idejétmúltnak 
tartottak, engem azonban elvarázsolt. Épp azért, mert a képek, a zene, a
 körítés közepette a legfontosabb szerepet az emberi érzelmek 
játszották, amiket nagyon is hitelesen és szépen mutatott be a film. És 
kellőképpen tartózkodóan ahhoz, hogy ne váljon könnyes-bús 
giccsparádévá.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése