Ahhoz képest, hogy milyen csekély lelkesedést váltott ki belőlem a Vámpírakadémia sorozat
 első két része, a harmadik meglepően tetszett. Na nem leszek eztán sem a
 sorozat rajongója, és még mindig igen sok kritikám maradt, de az 
eddigiek közül kétségkívül ez a rész sikerült a legjobban. Ráadásul, ami
 egy sorozat esetében nem utolsó szempont, mostanra világosan látszik, 
hogy Richelle Meadnek volt egy határozott koncepciója, amikor belevágott
 a széria írásába, szép fokozatosan bomlik ki előttünk a morák és 
dampyrok világa, kötetről kötetre egyre többet tudunk meg róluk, és a 
cselekmény is egy szép ívet jár be. Ha nem is győzött meg annyira, mint 
mondjuk Rowling annak idején a Harry Potter hetedik részével – ami 
bennem minden kétséget eloszlatott azt illetően, hogy megvolt-e a hét 
részre terjedő történet már az elején – Mead sorozata e tekintetben 
messze felülmúlja a csupán profithajhászásból folytatott végenincs 
szériákat.
A halál csókja története ott veszi kezdetét, ahol a Dermesztő ölelés
 véget ért: Rose és Lissa visszatértek az akadémiára, élik világukat, 
Lissa folyamatosan romantikázik Cristiannal, Rose pedig folyamatosan 
epekedik tanára, Dmitrij után. Aztán persze, ahogy az eddigi részekben 
is, egy csapásra felfordul minden, és a lányokat egyik megpróbáltatás 
éri a másik után. Annyi, hogy az már sok. Akárcsak a filmeknek, a 
könyveknek is mintha felgyorsult volna  a tempója az utóbbi években, 
nyilván a célközönség azt várja egy ifjúsági fantasy-tól, hogy pörögjön a
 cselekmény, de nagyon, viszont egy szint után már abszolút hihetetlen 
és – már elnézést, de – marhaság hogy ilyen rövid idő alatt ennyi minden
 történjen ezekkel a szerencsétlenekkel. Nem szeretem ezt a fajta 
túlpörgetettséget, hogy tízoldalanként be kell vetni egy újabb 
konfliktust, egy újabb hisztit, egy újabb félreértést, mert így semminek
 nincs ideje kifutni magát. Ami néha nagyon is kapóra jön az írónőnek, 
így simán ejteni lehet a kevésbé sikerült történetszálakat.
Amikből
 itt is van bőven. Rose testőrképzésének végére ért, egy hathetes 
terepgyakorlatot kell már csak teljesítenie, amit tűkön ülve vár, 
egészen addig, amíg ki nem derül, hogy tanárai nem Lissa mellé osztották
 be. Hiszti, világfájdalom, kiborulás. Ezek után kiderül, hogy az első 
rész főgonoszának tárgyalására  a királyi udvarba nem hívták meg Lissát 
és Rose-t. Hoppá! Hiszti, világfájdalom, kiborulás. Némi női praktikák 
bevetése után csak eljutnak a tárgyalásra, közben megcsodálják a mora 
királyi udvart, kapunk egy kis gyorstalpalót a morák politikájáról, 
diplomáciai kavarásairól, és megismerjük közelebbről a mora királynőt, 
aki hogy-hogy nem, komoly terveket sző Lissával kapcsolatban, amelyeknek
 legnagyobb akadályát Rose jelenti. Hiszti, világfájdalom, kiborulás.
És
 így tovább… Komolyan mondom, ha hisztivilágbajnokságot hirdetnének, 
Rose Hathaway kisasszony simán megnyerné. Nehéz úgy megkedvelni egy 
sorozatot, ha a két főszereplő ennyire ellenszenves, idegesítő karakter.
 Rose mindenen – de tényleg mindenen – hisztizik, meggyőződése, hogy az 
egész világ összeesküdött ellene, és nem viseli el, ha valami nem úgy 
van, ahogy ő eltervezte, Lissa pedig továbbra is egy elkényeztetett, 
önző, a széltől is óvott nebáncsvirág. A legnagyobb rejtély az egészben 
pedig az, hogy mégis, hogy lettek ők ennyire jó barátok.
Az
 idegesítő főszereplők mellett azért akad néhány jól megrajzolt 
mellékszereplő is, akik közül nem egy érdekesebb, mint Rose és Lissa, az
 meg külön öröm, hogy néhány az első résztől folyamatosan jelen lévő 
szereplő most nagyobb szerepet kap.
A
 könyv – és egyre inkább úgy tűnik, hogy az egész sorozat – fő kérdése 
továbbra is az, hogy harcoljanak-e a mora vámpírok a dampyr testőreik 
mellett, vagy sem. Akár érdekes is lehetne, és még azt is írhatnám, hogy
 jó a kérdésfeltevés, és izgalmas történetet szőhetne köré Mead, ha nem 
tartanám még mindig óriási nagy hülyeségnek az egész sorozat 
kiindulópontját, miszerint a morák ugyan tudnak varázsolni, de azt – 
homályos, soha nem részletezett – etikai megfontolások miatt nem 
használják, helyette a dampyr testőreik védelmére hagyatkoznak, akik 
félig emberek, tehát a harcokban hullanak mint a legyek. Ehhez 
kapcsolódik Rose dilemmája, amit úgy tűnik, még előtte egy testőr sem 
kérdőjelezett meg, jelesül hogy mi a túróért áldozná fel az életét 
valakiért, aki amúgy simán meg tudná védeni magát mondjuk azzal, hogy 
felgyújtja az ellenségét.
Ráadásul
 még mindig vannak homályos foltok Mead vámpírvilágában, például még 
mindig nagyon keveset tudunk a gonoszt megtestesítő strigákról, így a 
további kötetekre is van még muníció, ráadásul ahogy befejezte ezt a 
harmadik részt az írónő, nincs olyan olvasó, aki – még ha nem is rajong a
 sorozatért – ne várná tűkön ülve a folytatást. Valamit nagyon 
megtanulhatott a hölgy a kreatív írás órákon, mert a műfajban 
szokatlanul erős és bátor cliffhangerrel vetett véget ennek a résznek. 
Komolyan mondom, csak pislogtam és tátogtam, hogy ezt most tényleg 
megcsinálja? És megcsinálta! Amivel simán elérte, hogy én is tűkön ülve 
várjam a folytatást, főleg azért, mert kíváncsi vagyok, lesz-e olyan 
bátor, hogy megtegye azt a bizonyos lépést, vagy valami csavarral 
visszaevez a romantikusabb és olvasóbarátabb vizekre. Remélem, az 
előbbi.
Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése