37
 kép, 37 történet… és 37 néző, egészíthetnénk ki az alcímet, ahhoz 
ugyanis, hogy létrejöjjön a „történet”, a képek mellé kellenek az 
emberek, akik mesélnek róluk. Eszéki Erzsébet 37 közismert embert – 
színészeket, rendezőket, festőket, művészettörténészeket – meséltet a 
kedvenc műalkotásukról. Az ötlet egyszerűségében zseniális, fel is merül
 az olvasóban, hogy miért nem születtek eddig hasonló kötetek. Hisz 
van-e jobb módja annak, hogy megismerjünk egy műalkotást, egy képet, egy
 irodalmi művet, vagy egy zeneművet, mint az, ha meghallgatjuk, másokra 
milyen hatással van? És ugyanezen gondolatmenettel, van-e jobb módja 
annak, hogy megismerjünk egy embert annál, hogy meghallgatjuk, milyen 
hatással van rá egy adott mű, milyen gondolatokat indít el benne, milyen
 történetet sző köré?
Minden
 műalkotás – legyen az festmény, fotó, regény, vers, zene vagy akár film
 – befogadása mélyen bensőséges és egyéni élmény. Nem függetleníthető 
persze a tanult, belénk nevelt vagy az évek során tapasztalt 
élményektől, a szépségeszményektől, a közízléstől, mégis, mindenki 
másként tekint egy képre. Átszűri saját magán, a csak rá jellemző 
gondolkodásán, tapasztalatain, a saját élményeit meséli bele az adott 
műalkotásba, és még ha ezek az értelmezések olykor megmosolyogtatóak 
vagy épp szöges ellentétben állnak azzal, amit mi magunk gondolunk 
egy-egy alkotásról, érdekes látni, hogy „ez is benne van” a képben. 
Tanítani kéne ebből a könyvből, hasznosabb lenne, mintha a kanonizált 
művészettörténeti tankönyvekből akarnánk beleverni az ifjúság fejébe 
hogy „mit akart kifejezni a festő”. Rányitja  a szemünket újra meg újra a
 képekre, arra sarkall, hogy nézzük meg őket alaposan, hogy szőjünk 
köréjük mi is történetet, hogy figyeljük a fényeket, a  színeket, 
helyezkedjünk bele az elmúlt századok életképeibe. Érdeklődést kelt, 
szórakoztat, olykor meghat és szívet melenget. Jó olvasni, jó 
lapozgatni, jó eljátszadozni vele.
Például
 azzal, hogy megpróbáljuk kitalálni, ki mit választott. Még mielőtt 
megnéztem volna  a tartalomjegyzéket, nyílt ki véletlenül a könyv 
Vermeer Lány piros kalappal című képénél, és az első gondolatom
 az volt, hogy ezt biztos Koltai Lajos választotta. A fények játéka a 
fiatal női arcon kísértetiesen előrevetíti a világhírű operatőr munkáit,
 aki el is ismeri, hogy Vermeer hatással volt rá. Ugyanígy könnyűszerrel
 felfedezhető Otto Dix Kártyázók című képének hatása a Taxidermiát rendező Pálfi György munkásságára.
A
 megszólaltatottak legtöbbje így vagy úgy, de kapcsolatban áll a 
művészettel, írók, zenészek, színészek, rendezők, operatőrök, festők 
vagy épp múzeumi szakemberek, nyilván ez ad egy pluszt a képek 
értelmezéséhez, de a sajátos művészi nézőpont szerencsére sosem csap át 
szakmai értekezésbe, a szerzői alapelv – miszerint személyes történetek 
kerülnek a könyvbe – végig érvényesül. Két látszólagos „kakukktojás” van
 a megkérdezettek között, Csányi Vilmos etológus és Várszegi Asztrik 
pannonhalmi főapát, azonban épp az ő történeteik tartoznak a kötet 
legerősebbjei közé. Csányi Vilmos a tőle megszokott játékossággal 
elmélkedik azon, vajon van-e valami Rene Magritte arc nélküli emberének (Le Paysage de Baucis) fejében, Várszegi Asztrik pedig úgy mesél eltévelyedésről, hazatalálásról és farizeusságról Rembrandt A tékozló fiú hazatérése című képe kapcsán, ahogy én bevallom, sosem gondoltam volna, hogy egy bencés szerzetestől fogom olvasni.
A mély és személyes vallomásokon kívül – amilyen például Fullajtár Andrea története a hitről és a transzcendenciáról El Greco Krisztus az olajfák hegyén
 című műve kapcsán – vannak a kötetben játékos és könnyed történetek – 
mint Gryllus Dorkáé a Berlinből hazahozott „lakótársról”, Bartos András 
képéről – és torokszorító írások – mint Kincses Károly írása Gaál István
 fotójáról.
Ahogy
 mindenki mást olvas ki a képekből, mindenki mást olvashat ki ezekből a 
történetekből is, a megkérdezettek személye azonban garancia arra, hogy 
minden olvasó talál benne olyan írást, ami elgondolkodtatja, legalább 
egy kicsit megállítja, és ráveszi, hogy merengjen el a kép fölött. Ha 
érheti kritika az egyébként szép kiállítású és jól szerkesztett kötetet,
 az a mérete. Jó lenne ezeket a képeket nagy méretben csodálni, 
tanulmányozni azokat a kis nüanszokat, amiket kiemelnek a 
megkérdezettek, de sajnos nyilvánvaló, hogy egy ilyen kötetet nem 
lehetett volna albumnyi terjedelemben – albumnyi áron – eladni. Így hát 
fel kell túrni a házikönyvtárat, vagy jobb híján rákeresni a képekre a 
neten, és titokban irigykedni arra a maréknyi mesélőre, aki a saját 
szobájában csodálhatja a kedvenc képét.
Kiadó: Corvina
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése