Egy
 féltékeny feleség megmérgezi férjét, az őt sorozatosan megcsaló, és 
legújabb szeretője miatt válni készülő híres festőművészt. Minden 
bizonyíték ellene szól, a tanúk, a védőügyvéd, az esküdtek egyaránt 
bűnösnek tartják, az ügy egyszerű, a vádlott sem tesz semmit 
ártatlansága bizonyítására, az ítélet hamar megszületik. Egy évvel 
később az elítélt a börtönben meghal. 
 
Tizenhat évvel az események után 
Poirot-t felkeresi egy fiatal nő, a festő, Amyas Crale lánya, aki meg 
van győződve édesanyja ártatlanságáról, és ki akarja deríteni, mi 
történt azon a réges-régi, tragikus napon. Poirot, elsősorban tán 
hiúságból, és mert meghatja a lány, elvállalja az ügyet, és alámerül a 
múltba. A kötelező körök – az ügyészek, védőügyvédek, rendőrök – 
meghallgatása után ő is meg van győződve arról, hogy a feleség volt a 
gyilkos, ám hátravan még az akkor a házban tartózkodó öt szemtanú. 
Az „öt kismalac” elbeszéléséből 
bontakozik ki előttünk a tizenhat évvel korábbi események sorozata, de 
nem csak az. Megismerjük az élvhajhász, művészetéért bármit és bárkit 
feláldozni kész festőt, Amyas Crale-t, feleségét, a férjét rajongásig 
szerető, csendben tűrő Caroline-t és magukat a tanúkat. Az elítélt 
gyilkos bűnösségét senki nem vonja kétségbe, épp ezért Poirot nem is az 
események felelevenítésére koncentrál, sokkal inkább a főszereplők 
személyiségének feltárására. Pszichológiai módszerességgel kérdez, majd 
írásos beszámolót kér a tanúktól. Elbeszélésükből, elhallgatásaikból, 
egymásról alkotott véleményükből, a látszólag jelentéktelen részletekből
 alkot képet az öt szemtanúról. 
Innen már csak egy aprócska lépés 
kideríteni, hogy vajon ki volt a gyilkos. Az áldozat legjobb barátja, 
aki a felszínen gyűlölte Caroline-t, valójában azonban régóta 
szenvedélyesen szerelmes volt belé? A szomszéd, aki csendes rajongással 
vette körül az asszonyt, és felháborította, hogy férje el akarja hagyni?
 A gyönyörű, életvidám, szenvedélyes szerető? A feminista nevelőnő, aki 
nem tudja megbocsátani a festőnek, hogy rosszul bánik feleségével, és 
amúgy is értéktelen művészetéért feláldozza a családi békét? Vagy 
Caroline húga, aki állandó, félig gyerekes, félig komoly harcban áll 
sógorával? 
Elárulom, ez volt az első olyan 
Agatha Christie könyvem, amit olvasva nagyon korán rájöttem, ki volt a 
gyilkos. Ennek ellenére sem untam, sőt, azt kell mondjam, eddig ez 
tetszett a legjobban, épp azért, mert az elkövető kilétének kiderítése 
helyett a szereplők személyiségének felderítésére helyezte a hangsúlyt. 
Így, ha túl nagy izgalmakat nem is okozott, de nagyon érdekes volt. 

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése