Megint
 egy könyv, amivel eléggé bajban vagyok. Az augusztusi hőségben 
gondoltam egy merészet, és úgy döntöttem, ha már nyár, meg szabadság, 
olvassunk valami könnyed csajos könyvet is, így hát belevágtam. És hát 
baromira nem azt kaptam, amit vártam. Azt hittem, egy agyatlan, 
rózsaszín lányregény lesz, de nem az. Lányregénynek túlságosan 
művészieskedő, nagyon irodalom akar lenni, csak sajnos, az agyatlan az 
bejött.
Amit
 kapunk, az látszólag egy krimi, vállaltan Agatha Christie után 
szabadon, egy botcsinálta nyomozó kutakodása egy feltehetőleg eltűnt 
férfi után, aki nyomozónk és tizenegy másik nő életében játszott 
meghatározó szerepet. Valójában a könyv nem a nyomozásról, nem is az 
eltűnt Lajosról, hanem erről a tizenkét nőről szól. Tizenkét defektes 
csaj, tizenkét elrontott, félresiklott élet, és tizenkét lehetséges 
indok a gyilkolásra. Amiben a könyv jó volt, az a tizenkét nő 
jellemrajza, ha valamihez ért az írónő, az a pszichésen kicsit sérült, 
önsorsrontó, önmagát kereső nők leírása. Viszont a tizenkét különböző 
nőalakot bemutató fejezet között nekem abszolút hiányzott az összetartó 
erő, az épkézláb történet. Lehet, hogy ha tizenkét különálló novellát 
írt volna tizenkét defektes nőről, az jobban sikerült volna. De így, 
hogy beleerőltette az összekötő szálat, Lajost, a pasit, aki minden nő 
életére meghatározó hatással volt, és a nyomozást, nagyon kilóg a lóláb.
 Arról nem is beszélve, hogy Lajos, mint a kör közepén álló férfiú, 
olyan szinten súlytalan, jellegtelen, személyiség nélküli valaki, hogy 
nagyon nagy erőfeszítésembe került elhinni, hogy ennyire fel tudta 
forgatni ennyi nő életét. Jó az alapkoncepció, hogy ne legyen jelen a 
pasi, aki körül az események mozognak, hogy a háttérből hasson, immár 
csak az emléke, de könyörgöm, legalább legyen érdekes. Ez a Lajos totál 
érdektelen figura, egyszerűen nem érdekel, mi lett vele, ki tette el láb
 alól, mert annyira súlytalan. 
Be
 kell vallanom, Karafiáth Orsolyát, mint költőt nem ismerem, kortárs 
versek tekintetében eléggé le vagyok maradva, Karafiáth Orsolya, a 
médiajelenség pedig kissé irritál. Iszonyúan exhibicionista a nő, 
nyilván ennek köszönhető az is, hogy mind a tizenkét nőalakba beleírta 
önmagát. Interjúiban azt nyilatkozta, hogy a Maffia-klub, meg a baráti 
társaság valós alapokon nyugszik, de nekem az a gyanúm, ha lehettek is 
valós minták, mindegyik hősnő valahol az írónő alteregója. Annyira 
sarkítottak, groteszkek, hogy simán elmennek egy személyiségből 
kiragadott szeletek végletekig túlrajzolt karikatúráinak. Persze az is 
lehet, hogy nincs igazam, és tényleg létezik ez a tizenkét nő. 
Azt
 sajnos meg kellett állapítanom, hogy Karafiáth Orsolya, mint regényíró,
 iszonyatosan kezdő. Azt nem mondanám, hogy tehetségtelen, írni azért 
tud, a folyamatos stílus-, és nézőpontváltások például tetszettek, de ha
 regényt akar írni, akkor azért valami minimális energiát 
belefektethetne a történetszövésbe is. Így ez csak egy gyenge 
próbálkozás.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése