Jó
 sokan írtak, hivatásosok és bloggerek az új Batman-filmről. Egekbe 
emelték – „minden idők legjobb filmje” – a rajongók, ami persze túlzás. 
Kevin Smith a képregényfilmek „Keresztapájának” nevezte – tán nem 
érdemtelenül. Heath Ledger halála csak fokozta a fogadtatás körüli 
médiahisztit. Csak néhány megjegyzésem van így, hetekkel a film után. 
Megosztanám veletek, ami leülepedett bennem e pár hét alatt.
Nem
 emlékszem, láttam-e valaha, akármelyik filmben ennyire teljesen 
motiváció nélküli, ennyire démonian „önmagában való” gonoszt, mint 
Ledger Jokere. Semmit nem tudunk meg róla. Háromszor hazudik teljesen 
mást, a múltjáról és az okairól, a „játékban” bármikor részt vesz, 
bárkivel, spontán és hiteles, mindig „jelen van” a pillanatban. 
Félelemtelen – nem féli a halált. Ettől még megfoghatatlanabb. Holott 
tervez ő is, sőt szövevényes tervei mozgatják az egész filmet, Batman és
 az egész „jó-menazséria” csak válaszol a lépéseire, mint ahogy a 
szervezett bűnözés is, hiszen az „érem másik oldala”, a maffia ugyanúgy 
hatalmi struktúra és érdekpiramis, mint a társadalom, amin élősködik. 
Joker mintha az érem éle volna. Tervei végrehajtásában a segítői 
elmebetegek. Ért a nyelvükön, tehát elmebeteg – mondanánk. Pedig csak a 
gátlás hiányzik belőle, szakadék van a helyén. 
És
 ezt a mindenkiben jelenlevő morális töréspontot, ami benne Grand 
Kanyon-széles, képes bárkiben irritálni. A legtöbbet a Harvey Dentnek 
elmotyogott monológjában árul el magáról, és épp Dent a példa rá, hogyan
 nyithat ajtót e töréspontban. Hitelesítő gesztusa: megajándékozza 
Dentet a választás lehetőségével, abból az ártatlan játékból a cinkelt 
érmével magát Kétarcot formálva ki. Hiszen Dent mindkét oldalán egyforma
 érméje a morális választás kötelességét jelenti – ennek az embernek 
minden lépését determinálja az előre elhatározás, ő dönt. És miután 
ebben kudarcot vall, Joker szembesíti e kudarccal. Azonban itt is 
„belemegy a játékba”, a saját életét kockára téve mondja azt: „ember, a 
te determináltságod hiteltelen, hiszen döntéseid mentén nem tudtál 
hiteles maradni. Belátom, nem tudsz e determináltság nélkül meglenni, 
megajándékozlak a sors igazi arcával.” És ő nyer – mint ahogy ő nyerne 
akkor is, ha Dent lelőné, és ha Batman megölné ahelyett, hogy elfogja. 
Mert megnyitná a morális szakadékot a másikban akkor is. És a film végén
 is „ő nyer”, éppen ezért. Hiszen Gotham szemében Batman innentől fogva 
gyilkos. Önjelölt igazságosztó, morálisan nem több, mint a film elején 
látható paródiái. 
A film értékeiről sokféle vélemény hangzott el. Nos, szerintem Christopher Nolan általam látott – eddigi – legjobb filmje A tökéletes trükk.
 A második Batman-film szétesőbb, mint az első, a számtalan szálat 
láthatóan csak „bűvészmutatvánnyal” sikerült úgyamennyire 
kiegyensúlyozni. A képregényes gyökerek értékelésemben nem számítanak, 
ugyanúgy nem, mint a kétségtelen zsánerfilm-jelleg. Tipikus „második 
film” ez, amit teljes egészében majd csak a harmadik kerekít ki 
szerintem. Hacsak nem küldi kényszerpályára az alkotókat Ledger halála. 
Mert én a két film alapján határozott film-ívet vizionáltam magamnak, 
csakhogy ennek esélye Ledger Jokere nélkül legalábbis „féllábú futó” 
benyomását kelti. 
A
 zsánerfilmség magyarázatául – mintegy az eszközkészlet feltárására – 
hadd hozzam fel itt a „két komp robbanóanyaggal megrakva” szcénát. Mert 
ezen át szerintem remekül látszik, miért mondom azt, hogy a film 
ezköszkészlete gyökeresen a hollywoodi recepten nyugszik - 
blockbuster-logika -, de megmutathatom azt is, mit ad ehhez Christopher 
Nolan a látásmód, a gondolati épület, a képi hangulat mellett, ami 
persze a kisujjában van. Kiemelek néhány részletet, a teljes elemzés az 
esztéták dolga.
Már
 a robbanóanyagok felfedezésekor látjuk egy pillanatra azt a nagydarab 
néger férfit a bűnözők hajóján komoran nézni, mint ahogy a kamera 
megpihen egy pillanatra a „tisztes polgáron” is, a másik kompon. 
Fokozatosan kerülnek előtérbe, a svenkekben egyre több gesztusukat 
látjuk, párhuzamosan. Aztán „előlépnek”, a „tisztes polgár” a szavazás 
végén, a gyilkosság felelősségétől béna tömegben cselekvésre szánja el 
magát, de visszaretten. A bűnöző hihetetlen szuggesztív képsorokban 
szintén megszerzi a kapcsolót. Majd kihajítja az ablakon! Katartikus 
pillanat, klasszikus, szinte hitchcocki felvezetés után egy teljesen 
váratlan tett! Hiszen filmen szocializálódott agyunk bizony azt várja 
el, a jelenetek filmes sztereotípiákra épülő íve azt követeli, hogy 
„tisztes polgárunk” rettenjen vissza, ahogy azt meg is teszi, de a 
bűnöző az életét gátlástalanul mentse! Az egész börtönhajós jelenet 
alatt szegény holtra rémített börtönőrnek szurkolunk, nehogy odaadja 
ennek a „gyilkos állatnak narancssárga rabruhában” a másik hajón lévő 
„ártatlanok” sorsát, erre szocializált a filmipar, és e filmipar legjobb
 szorongáskeltő apparátusával operál a rendező, egészen a végkifejletig,
 amely teljes váratlanságával valóban telitalálat. Kifordított klisé ez,
 pontosan kivitelezve. Hogy mitől klisé, csak Bergman Szégyen 
című filmjére utalnék – megjegyzem az a film némileg több joggal 
indulhatna a „minden idők legjobb filmje” banális és értelmetlen címéért
 -, ahol bizony a „tisztes polgár” aki éhségében egy tyúkot is gyenge 
elpusztítani, a háború és terror morális „leépítő hadjáratának” végén 
egy kiskatonával annak a megfelelő méretű csizmájáért végez. Mert 
ilyenek vagyunk, ilyen gyengék, és olyanok, mint az a kopaszodó 
morálbajnok, vagy a kigyúrt keménytekintetű mackó a másik kompon, csak 
szeretnénk lenni. És ettől a „szeretnénk ilyenek lenni” attitűdtől lett 
„álomgyárrá” Hollywood. Nolan attól nagy, hogy óriások vállára állva 
képes a mestereihez méltót létrehozni. A film ugyanis minden kritikám 
ellenére működik, akár most rögtön újranézném.
És
 itt a vége az értelmezésemnek. A Tim Burton által megformált Gotham a 
képregény „harsány korszakából” is megőrizve valamit, a hagyományos 
thrillert „emelte meg” a burtoni sötét alapszínek által – a maga nemében
 egyébként korszakosan. Jokere a „rettenetes bohóc”, akivé az ember 
válni képes, ha „jól bánt, vagy jól bántják”. Nolan viszont a középkori 
moralitásjáték mintájára építkezik. Jokere ördögi, és mint egy 
kritikában igen helyesen olvastam, a lelkünket akarja. Talán ezért van 
ránk ennyire nagy hatással egy olyan filmben, aminek jó adaptáció 
módjára több köze van az adaptált képregény legjobb lapjaihoz, mint az 
életünkhöz, és amely film a megvalósulása eszközeiben azért nemigen megy
 túl L.A. sztároklakta lankáin.
Korábbi kommentek:


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése