Valahol a boldog kamaszkor végén,
még óragyári raktárosként találkoztam vele először nagyobb dózisban - akkor
szereztem meg (először) az összes versek
háromkötetes kiadását - hullámokban tört
rám aztán később; s az egyik ilyen hullámban hagytam magam elsodorni A teljesség felé által. Ez a sodratás a
mai napig tart – reggelek során át vitetem magam a szavaival, keresek hozzá
(ellenpontozó, avagy tartalmat teljesítő) képeket, fűzök megjegyzést a
szavakhoz – hogy valóban értsem. Ez egy szeretetteljes játék: odafűzni a más
megértéséhez az érintődésből fonódó szavakat. Persze tiszteletlen gesztus is.
Hiszen így Weöres Sándor saját útját és attitűdjeit tisztázó, valóban egyfajta
teljesség érzete felé tartó kötetét egészíteném – az egyébként is egészet.
Mindmáig használom a kötetet, amibe ceruzával jegyzeteltem, ami a passzusokról
eszembe jutott (soha más könyvbe nem írtam bele így…). S még ha most más jut is
az eszembe, az egykor beleírtak helyett, legalább tudom, nemcsak elpazarolt,
végigálmodott évek birtokosa vagyok. A jó irodalom egy rétegében mindig tükör:
megmutatja, mit értesz (avagy épp mit értesz félre…). A Teljesség-átiratok játéka még messze a végétől, a szembesüléshez
idő kell – mégis, illett már beszélnem itt is erről a kötetről, ébredésem
következő lépcsőfokáról, amely annyiféle kíváncsiságom motorja mind a mai
napig. (Frissítés: Időközben elkészült - amennyiben egy ilyen életre szóló feladat egyáltalán elkészülhet.)
Weöres Hamvas Bélának ajánlja e
könyvet, mesterének köszöni, hogy harmóniát teremtett benne. Érdekes ez a
rövid ideig tartó mester-tanítvány viszony, szívesen és sokat olvastam róla egy
időben – hogyan fogadja el a mester (avagy inkább: hogyan kéri…) a
tanítványságot, hogyan tesz egy ilyen gesztus valóban mesterré; elszigorodó
idők hogy szakítanak belé egy ilyen sokat ígérő munkakapcsolatba. Vagy a nők?
Kemény Katalin, vagy Károlyi Amy? Teljes réteges mivoltában ez a történet sem
derülhet ki szerintem már soha. „Borzalmas, ahogy mellőzik!” fakad ki egyszer Weöres
Sándor Hamvassal kapcsolatban – „A dicsőség helyett a sikert választotta”,
morogja Weöresről Hamvas… Tény, a költő szeretett volna teljes testtel költeni,
abban a beteg légkörben is, amelyben a gondolkodónak csak raktárosság,
szellemtelen kiszorítottság, csak a pária-lét jutott. Tény, egy ilyen helyzet
nem kedvez a barátságnak, főleg nem a mesterségnek és tanítványságnak – a
figyelmes olvasás a teljesség Hamvas által is mélyített vágyát, kifejezés- és eszmekészletét
hiába szignózza a versek sorában később is, hiába marad az attitűd ugyanolyan a
Hallgatás tornyától Merülő Saturnusig, hiába szálazódik ez
az indíttatás sajátosan könnyedén a Rongyszőnyegbe
– attól még ez a sokat ígérő kapcsolat véget ért. Korábban, semmint véget
érhetett volna…
E köteten egyszer végig kell
menni. El kell kezdeni az elején, és végig kell menni rajta, mert józanítóan
hat. Kiváló fanatizmus-irtó, a hit fanatizmusától, a farizeusságtól ugyanolyan
sikerrel tántorít, mint az anyag-hit racionalizmusától – egyszerűen az által, hogy
annyival több. A forrás, a kard, a fészek, a szárny, a kristály – öt sajátos
lépcsőforduló, fokonként 20-30 rövid lépcsővel. Nem biztos, hogy minden
lépésével egyetértesz. Nem biztos, hogy a saját megközelítésed ugyane lépcsőház
fénykeresésében hatol fel – de a különbségek felmérésében finomulhat a magánút,
az egyediségében teljesülő, hiszen ebben a szellemi értelemben Weöres, Hamvas
és te, kedves olvasóm egyként magántanulók vagytok. Ezeket a magaslatokat
mindenki a saját ösvényén közelíti (függetlenül attól, hogy úgyis mindenképpen
valaki lába nyomán…).
A ráció nemes tapasztalataitól és
számszerűsíthető világától ez a megközelítés távol áll – ahogy eltávolodik az
ok-okozat nyers logikájától is. Ez a megközelítés vállaltan extatikus és költői
– én régóta vagyok úgy ezzel: ettől még bűn komolytalannak tekinteni. A
legkomolyabb tudások egyike, amikor belátod: a tapasztalatok összességét átfogó
tanokhoz képest a világ mindig paradox és rendetlen – mindig marad elég
tanítást kérdőjelező speciális eset, amivel az adott tan nem tud (gyakrabban
nem is akar) mit kezdeni. Weöres költői eszmefuttatása egy világkép, amely
hatalmas igénnyel tényleg magát a teljességet célozza, s nem szégyelli a végén
belátni akár a kudarcot: a teljes nem jelenti azt, hogy egyetemes – ezt a
teljességet mindenki magának éli meg, lényegét tekintve megoszthatatlanul. Még
ha a költészet (vagy Hamvas extatikus esszé-életműve) az én definíciómban nem
is kísérel mást, mint ezt az egyedileg megélhetőt okulásul mégis kinyitni a
világnak… Sokakat ihletett meg így vagy úgy – a kedvencem mindenek előtt Gryllus
Dániel megzenésített változata…
A mű így kezdődik:
AZ ŐS TUDÁS
Az egyetlen igazi tanulás: a lényünkben szunnyadó tudásnak tevékennyé
ébresztése.
Az emberalkatban rejlő őstudás lényegileg mindenkiben azonos, érvénye
teljes. Az őstudás az egyetlen alkalmas alap; ami rajta alapszik, ronthatatlan,
ami elgondoláson alapszik, szétmálló.
Az őstudás végtelenül egyszerű, olyannyira, hogy szavakba nem is
foglalható. Megegyezik vele minden, ami szükséges, nyugodt, szilárd;
ellentétben van vele minden, ami csábító, izgága, hemzsegő.
Tíz hadsereg, száz pénzes láda, ezer okirat védettje elpusztul; amit az
őstudás birtokosai minden segítség nélkül létrehoznak, megmarad.
Aki a lényében rejlő őstudást önmaga számára meghódította, mindent
elért, ami emberileg elérhető; az élet és halál csak felületesen sebezheti,
lényegében sérthetetlen és teljes.
Igen, tudom. Amit a hagyomány
szóval a nyáladzó, hálátlan utókor művelt, az fullasztó, kegyetlen, szájízt
keserítő. Könnyen előfordulhat, hogy ebben a pillanatban vettem el a kedved –
mert befolyásolnak a hozzá kötözött-csomózott következményvilágok és reminiszcenciák.
Pedig ez minden tanunkra igaz, ez az összenyálazódás – különösen ma, amikor épp
a ráció társadalmi fogalomrendszerével alkotnak teljesen irracionális és logikamentes
mítoszépítményeket, amikor a mérhetőség megnyugtató objektivitását folyvást
felülírja a valamilyen propagandisztikus (előre eldöntött, kívánatos eredményű)
„mérés”, avagy mért eredmények gátlástalan utólagos átmagyarázásának (egyre általánosabb)
gyakorlata. Ezt a megközelítést, amit Weöres elindít itt, a szemünk láttára,
ugyanúgy felhasználták már valamely kívánatos cél (fajgyűlölet, meztelen
elitizmus, alternatív hittételek) igazolására, mint bármelyik szellemi
teljesítményünk. Én így pontosítom a szerzőt magamban: az ős tudást ott érzed
meg igazán, ahol-amikor meginogsz – pont hogy nem abban, amiben biztos vagy. Szerintem
nem véletlen, hogy A teljesség felé a
legszakítóbb borzalmak aggodalmas éveiben: a megingásban született. Valahol a
szememben ettől nyeri el az érvényét a gondolatmenet. Amit így folytat a költő,
a költői hang dimenziójával építve a hitelt, a második passzusban:
TÍZ LÉPCSŐ
Szórd szét kincseid –
a gazdagság legyél te magad.
Nyűdd szét díszeid – a
szépség legyél te magad.
Feledd el mulatságaid
– a vígság legyél te magad.
Égesd el könyveid – a
bölcsesség legyél te magad.
Pazarold el izmaid –
az erő legyél te magad.
Űzd el szánalmaid – a
jóság legyél te magad.
Dúld fel hiedelmeid –
a hit legyél te magad.
Törd át gátjaid – a
világ legyél te magad.
Vedd egybe
életed-halálod – a teljesség legyél te magad.
Ha kíváncsivá tettelek, innen
olvasd tovább magad, kedves olvasó. Magad olvasd. Magadnak. Ha befejezetlennek
érzed ezt a cikket – nem véletlen. Hiszen tényleg azt remélem: ez egy olvasás,
a te olvasásod kezdete.
![]() |
magamé... |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése