Tocsogó unalom
 – ha híve lennék a  hangzatos címadásoknak, ez lenne eme bejegyzés 
címe, de ha már eddig nem nyúltam ilyen eszközökhöz, megbocsáthatatlan 
hatásvadászat lenne épp most elkezdeni. Így hát marad A római kém.
 Amit egyelőre az olvasók többsége az egekig magasztal – én meg, 
bevallom, halálosan untam. Kicsit frusztrálva is érzem magam miatta, 
lehet hogy bennem van a baj, vagy csak rosszkor találkoztunk a könyvvel,
 vagy egyszerűen nem érdekel az ókori Róma. Ami furcsa, de ha 
belegondolok, nem lehetetlen. Régen szerettem tanulni róla, és persze én
 is imádom a  Quo Vadist, de őszintén szólva azon kívül egyetlen árva könyvet sem tudnék említeni, ami az ókori Rómában játszódik, és tetszett. A Ben Hur és a Gladiátor nyomvonalán mozgó filmeket sem szeretem, és bár a Róma sorozat tetszett, az sem elsősorban a kor, hanem az emberi játszmák miatt. Próbálkoztam én Steven Saylorral is, és bár nem volt kifejezetten rossz élmény, de az sokat mond, hogy két elolvasott könyv után a  Gordianus-sorozat többi része érintetlenül hever a polcon.
Ilyen előzmények után csöppent az életembe M. C. Scott és A római kém.
 Kedvenc kiadó, jó ajánlások, szép külalak, elsőre izgalmas cselekmény, 
és egy varázserejű hívószó: kém – olyan rossz nem lehet, gondoltam én. 
Mert Néró nem nagyon érdekel, Róma felégetése és az őrült császár 
önimádata még nem elég ok ahhoz, hogy elolvassak egy könyvet, de ha 
Senecáról, kémhálózatról, egy zseniális kémről és jó sok intrikáról 
olvashatok, arra vevő vagyok. Sajnos elég hamar rá kellett jönnöm, hogy 
ezekről esik a legkevesebb szó.
Krisztus
 után 63-ban, Galliában egy fogathajtó versenyre készülődő táborban 
ismerkedünk meg a szereplőkkel, akik így vagy úgy, de mind – harcos, 
kém, császár – egy tízéves utcagyerek, Math körül forgolódnak. Math álma
 hogy fogathajtó legyen, addig azonban tolvajként és prostituáltként 
próbál boldogulni – apját megtagadja, noha múltját nem ismeri, ám a 
fogathajtó Ajax és a kém Pantera elismeréséért bármit megtenne. Ajax, a 
görög, a helyi fogat hajtója olyan, mint valami félisten, akiről semmit 
sem tudunk, de minden mozdulata aranyat ér. Csapatuknál dolgozik 
orvosként az egyiptomi Hannah, aki mintha mindenek felett állna, 
gyógyítja a férfiakat, anyáskodik Math felett, ám hogy mit rejt a szíve,
 senki nem tudja – mint ahogy származásának jelentőségét is csak 
kevesen.
Közéjük
 érkezik Seneca hívására Sebastos Pantera – a tökéletes kém, a birodalom
 egykori legkiválóbbja, aki Galliában harcolva beleszeretett egy helyi 
asszonyba, és feladott érte mindent; s családja elvesztése után 
kénytelen visszatérni annak a birodalomnak a szolgálatába, ami 
tönkretette. Az ő feladata, hogy kiderítse, mit tartalmaz a titokzatos 
jóslat, mely Róma lángolását vetíti előre – s hogy megakadályozza a 
pusztulást. Pantera az idealizált, tökéletes hős, aki gátlástalanul 
gyilkol, múltját számtalan folt szennyezi, ám minden cselekedetét menti a
 cél, amiért teszi. Mint valami ókori westernhős, úgy gázol át a 
könyvön, hullahegyeket hagyva maga után, de mindvégig 
megkérdőjelezhetetlenül.
A
 regény középpontjában a jóslat felkutatása és a tűzvész megakadályozása
 kéne álljon – azonban sajnos sokkal több figyelmet kapnak a fogathajtó 
versenyek, Néró pajzán vágyai, a római légiók és a rivális kémek 
kegyetlenkedései, mint maga a „nyomozás”. És bizony én ezeket untam – a 
versenyek leírásai túl hosszasak és érdektelenek, a gyilkosságok meg túl
 naturalisztikusak az én ízlésemnek. Scott kicsit túlságosan is szeret 
dagonyázni a különböző testnedvekben és leszakadó végtagokban – ami 
egészen addig nem baj, amíg nem válik öncélúvá. Nincs bajom a  
naturalizmussal, ha a cselekményt szolgálja, vannak könyvek, amiknek 
azzal együtt lettem rajongója, hogy még ennél is tocsogósabbak – de itt 
túl sokszor éreztem azt, hogy funkciótlan a gusztustalanság. És nem is 
elsősorban a vérre menő küzdelmek során, inkább az olyan kis 
„közjátékokban”, mint amikor Hannah egy fekélyes sebet kezel, és 
oldalakon át olvashatjuk a szagok, a sebre gyűlő legyek és a kibuggyanó 
genny leírását; vagy amikor két oldalon legalább ötször van leírva, hogy
 Math a többi lovászfiú izzadó hónalja alatt bújt át a versenypálya 
kerítéséhez – egyszer is elég leírni, azt hiszem, mindenki el tudja 
képzelni, aki volt már iskolai fiúöltözőben.
Az
 igazán bosszantó az, hogy amikor viszont megjelent a színen Seneca, 
vagy Simon, akkor mintha kinyitottak volna egy ajtót, a könyv hirtelen 
sokkal intelligensebb lett – amikor pedig elérkeztünk Egyiptomba, és 
képbe kerültek a szibillák, a hit kérdései, illetve elmélyültünk a korai
 kereszténység világában, azt hittem, egy másik könyvet olvasok. Sajnos 
azonban hamarosan újra egy fogathajtó versenyen találtuk magunkat, onnan
 meg egyenes út vezetett Néró hálójába. A végére beleszuszakolt 
szerelmi szál – mi több, egyenesen szerelmi háromszög – meg már tényleg 
érthetetlen számomra.
Nagyon
 érdekes egyébként Scott elképzelése Róma felgyújtásáról és mindaz, amit
 a kereszténység kezdeteiről ír – erről csak azért nem írok, mert nem 
tudnám gigantikus spoilerek nélkül tenni. Pedig ha valamiért, hát 
ezekért a részekért érdemes elolvasni a könyvet. Sokan szeretik, és 
valószínűleg sokan fogják is – a történelmi kalandregények rajongóinak 
tökéletes szórakozás lehet, de én nagyon mást vártam, és ennek fényében 
nagyot csalódtam. Nagyjából biztos vagyok benne, hogy a folytatást nem 
fogom elolvasni, de ha egyszer kiadják, nem tartom kizártnak, hogy Scott
 Boudica-sorozatával próbát tegyek.
Kiadó: Agave
Fordította: F. Nagy Piroska

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése