Nem is én lennék, ha nem az utolsó napon jutna eszembe, hogy még nem írtam meg Az Olvasás 7 hete
 eseménysorozat eheti cikkét :) De jobb későn, mint soha, lássuk, az  
első heti témák közül mi az, ami megdobogtatja kicsi szívemet:
 Az első könyvélmény(ek)
Ki adott először könyvet a kezébe? Kinek a hatására kezdett el olvasni?
Furcsa
  módon én soha nem gondolkoztam el azon, hogy ki adott könyvet a 
kezembe  vagy hogy miért olvasok. Egyszerűen így alakult, és most már 
nagyjából  olyan természetes számomra, hogy mindig van nálam egy könyv, 
mint a  levegővétel. Most viszont alaposan elgondolkodtam, és turkáltam 
kicsit a  gyerekkori emlékeim között, hátha rájövök a titok nyitjára.
Az
  első könyvélményeim egész biztosan gyerekkönyvek voltak – amire  
emlékszem, hogy Anyunak volt néhány nagyon szép ötvenes-hatvanas évekből
  származó illusztrált mesegyűjteménye, gyönyörű királylányos rajzokkal,
  és azokat állandóan elő kellett nekem venni, ha a nagymamámnál 
voltunk.  Sajnos a címükre nem emlékszem, és nagy fájdalmam, hogy Mama 
halála után  elkallódtak valahol, úgyhogy nem valószínű, hogy valaha 
megtudom, mik  voltak… Saját mesekönyvem nem volt túl sok, néhány 
kötelező  mesegyűjteményen kívül leginkább az akkoriban irtó divatos  
Disney-mesekönyvekre emlékszem – az Egmont rajzfilmes mesekönyveinek  
voltak az elődei, de azokban még három mese volt egyben, és kicsit  
képregényszerűen volt elhelyezve a sztori a rajzok közt. Mesekönyvek  
helyett Anyu inkább ismeretterjesztőt vett nekem, amire nagyon  
emlékszem, hogy sokat lapozgattam a Larousse gyerekenciklopédiáit, az Ég és földet meg Az őskori embert és társait. Aztán elkezdtem gyűjteni a Képes történelem sorozatot, és akitől csak tudtam, Búvár zsebkönyvet kunyeráltam – akkoriban már nem adták ki őket szerintem, azok voltak aztán az igazi kedvencek!
Az első igazi könyvélményem nekem is A két Lotti
 volt, számtalanszor elolvastam hét és tízéves korom között, imádtam!  
Aztán kicsit felnőttebben is elolvastam, és még akkor is tetszett :) Ezt
  követte a megismerkedés Anyu pöttyös könyveivel – a Bezzeg az én időmben!, a Mogyoró-könyvek, a Hárman a szekrény
 tetején voltak a kedvencek, a többi cím nincs  a fejemben, de  
viszonylag sok pötyit olvastam. Mire a csíkos könyvekhez jutottam volna,
  addigra már eljutottam a lázadó „én nem olvasok ifjúságit, mer’ az  
olyan gyerekes” korszakomba, így ezek kimaradtak.
Tizenkét
  évesen kerültem gimibe, onnantól kezdve némi daccal csak „komoly”  
könyveket voltam hajlandó olvasni – a kötelezőkkel addig gyűlt meg a  
bajom, amíg a kísérletező kedvű magyartanárunk mindenféle „alternatív”  
olvasmányt akart velünk olvastatni – ilyen volt Durrell is pl. meg  
Asimov. Na én ezeket sértődötten nem voltam hajlandó elolvasni, merthogy
  „komolytalanok”, én igazi irodalmat akartam :)
Aztán
  amikor jöttek a klasszikus drámák és nagyregények, mindent befaltam,  
ami a kötelező meg az ajánlott listán volt, a görögöktől a  
Shakespeare-összesen, Jókain és Stendhalon át Tolsztojig – emlékszem, az
  iskolai könyvtáros milyen csodálkozva nézett, amikor az osztály által 
 megszavazott Ivan Iljics halála mellett – mint a legrövidebb választható kötelező Tolsztojtól – én kivettem az Anna Kareninát meg a Háború és békét
  is… Az igazi kánaán aztán utolsó évben jött el, amikor a huszadik  
századi írók művei közül lehetett viszonylag szabadon válogatni, akkor  
olvastam szakmányban Kunderát meg Esterházyt, és ugyan utóbbit nem  
sikerült átverni a magyartanáron, azt elértem, hogy a választható  
érettségi tétel nekem lehessen A lét elviselhetetlen könnyűsége.
Manapság
  azt hiszem, épp azért olvasok annyi ifjúságit, mert a tinikoromból 
ezek  szinte teljesen kimaradtak – ezért is nem értem az időnkénti  
felháborodásokat, hogy miért olvasnak felnőtt emberek ifjúsági gagyit,  
mert szerintem nincs szabály arra, ki mit mikor olvas. Én nagyon sok  
olyat olvastam nagyon fiatalon, amihez talán éretlen voltam, ma meg sok 
 olyat olvasok, amihez talán túlérett vagyok. Na és? Nem hiszek abban,  
hogy mindennek megvan a maga kőbe vésett olvasási ideje, és hogy vannak 
 könyvek, amiket csak és kizárólag tíz és tizenhat között lehet a gyerek
  kezébe adni, mást meg csak később. Abban például biztos vagyok, hogy  
tizennyolc évesen keveset értettem a Bevezetés a szépirodalomba
 ezer meg ezer jelentésrétegéből, de az is biztos, hogy az élmény, amit 
 az olvasása jelentett, és a rácsodálkozás, hogy az irodalom ilyen is  
lehet, felejthetetlen!
S hogy kicsit érintsük a második pontot is: nem tudnám megmondani, ki adott a kezembe először könyvet – egyáltalán, hogy adott-e valaki. Azt tudom, hogy mindenhol, ahol a gyerekkoromat töltöttem, voltak könyvek
 - a legtöbb apai nagyszüleimnél, akik annak ellenére gyűjtöttek  össze 
elég szép könyvtárat, és olvastak sokat, hogy mindketten  viszonylag 
tanulatlan emberek voltak. Nem tudhatom, miért kezdtek  könyveket 
vásárolni, de gyanítom, hogy az „átkos” hatvanas évek  népnevelő 
mozgalmainak is volt erre némi hatása – akkoriban  gyakorlatilag 
fillérekért lehetett könyvhöz jutni, és még a csóró vidéki  munkások is 
megengedhették maguknak, hogy előfizessenek a Világirodalom remekei
 sorozatra – nem véletlen, hogy minden második magyar családban még  
mindig ott vannak a polcon azok a megkopott, pasztellszínű textilbe  
kötött klasszikusok.
Valószínűleg a titok annyi, hogy könyveket láttam magam körül, és olvasó embereket. Nem adták a kezembe, nem kényszerítették rám, egyszerűen olyan légkörben nőttem fel, ahol a könyv értéknek számított. Aztán jött egy jó magyartanár, és sok kísérletezés – mára pedig eljutottunk odáig, hogy a könyv számomra az egyik legnagyobb érték.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése