A
 távoli jövő egy fantáziadús szegletében az emberiség kétfelé szakadt. 
Prentiest túlzsúfolt császárságában betegen nagyvárosi tömegnyomorban 
milliárdok éheznek, olyan férfitársadalomban, ahol a nők agymosás után, 
kopaszra borotválva, zsákruhába bújtatva puszta használati tárgyak. 
Bubastis gyéren lakott bolygóin nemi egyenjogúság van, béke - és tömény 
unalom; mert szinte „társadalmi gyermekkorban” tartja a lakóit az a 
néhány lonecat, akik elképesztő paranormális erejükkel a szomszéd 
birodalomóriás ellen védelmezik. Az egyensúly mindkét birodalomban 
ingatag: Prentiest császára haldoklik, kegyeltjei – esetleges utódai - 
démonian sötét figurák; Bubastis lakói pedig egyre nehezebben viselik el
 a gyámságot, a mítikus ködbe burkolódzó lonecatek uralmát. Más se kell,
 minthogy megjelenjen a próféciák Sötét Hórusza, a legszörnyszülöttebb 
mutáns, a halál igazi papnője, és világára engedje a benne felgyülemlett
 fájdalmat.
Nagyfantáziájú
 első könyv ez, Ta-mia Sansa első regénye; szépen rajzolt, komplex 
mitológiával, vadítóan bonyolult cselekménnyel és remek szereplőkkel. 
Könyves közösségi berkekben komoly rajongótábora alakult ki a kéziratban
 terjedő könyveknek, hiszen – áruljuk el – egy szinte Asimov-i igényű 
sorozat egy kötetét tartja a kezében az olvasó. Ez  a legnagyobb erénye:
 érzik rajta az „elképzelt múlt”, formálódó jövőérzeteket sejtet, a 
történet könnyedén mutat túl önmagán. Tágabb fantázialevegője van, mint 
amennyit magába rejt a cselekményi terjedelem. S közben azért a maga 
egyáltalán nem tolakodó módján finoman hazabeszél ide, a mi korunkba; 
talán nem teljesen ismeretlen számunkra sem a világ, ahol egyfelől éhben
 és nyomorúságban tartott milliárdok, másfelől tartalmatlan, tunya 
életükből extrém élethelyzetekbe menekülő kevesek léteznek egymástól 
kényszerűen elszeparálva. Persze a Sötét Hórusz konfliktusai nem ezen 
szembenállás, de nem is a nemi hovatartozás társadalmi megítélése mentén
 csúcsosodnak ki, annál Sansa ügyesebb író. Nem kort parafrál, hanem 
lehetséges jövőket vizionál.
Remek
 szereplők népesítik be ezt a víziót – csak néha ekkora „világhoz” 
kicsit kevesen vannak. Ahogy a történelmi távlatok levegőjét igen, a 
„tömegeket” nem érzem, és néha a távolságokat sem. Enyhe kamara-jelleg 
lengi be olykor a mesét: hősei szűk körökben alig-mozognak, akár a hóba 
merült bubastisi erdők széljárta útjain a tél. Az író Nekhti Starra 
fordította a legtöbb energiát, igazi főszereplőt alkotott, aki kicsit el
 is homályosítja a többieket, avagy nem „világítja meg” őket eléggé – a 
közvetlen környezetét, a borzalmas gyermekkoron át a kiválasztottságig 
feszülő cselekvéshálót övező szereplők még jól látszanak, a többiek már 
kevésbé – és ez alól egyedül a lonecatek köre jelent kivételt. Leginkább
 mégis a karizmatikus gonoszokat kérném számon az írón, egyedül e 
tekintetben „érhetett volna” még a történet – Andrew Williams, a Császár
 Első Jobb Keze meglehetősen monokróm figura, túlságosan „fekete”, 
holott igen fontos szerepe van a könyvben – így a motivációk szintjén 
kicsit alulrajzolt a „gonosz-menazséria”.
Viszont
 például a lonecatek génmanipulált világába szőtt mitológia épp annyira 
skiccelődik fel, amennyire kell: az egyiptomi halotti misztériumokkal 
való szellemes játék minden erőszak nélkül simul az elképzelt jövőbe. A 
saját népe elől is rejtőző, egymástól is távolságot tartó, kicsinyesen 
civakodó lonecatek keletkezéstörténetéről ugyan alig kapunk többet 
utalásoknál, de ennyi elég ahhoz, hogy galaxis-ívű koncepciót sejthessen
 mögötte az olvasó. Hogy aztán mennyit lesz képes az ily módon maga 
keltette várakozásokból beváltani az író, (nem mellesleg: hogy 
megjelennek-e a kéziratban kézről kézre adott előzmények és folytatások)
 az még a jövő zenéje.
Divatja
 van ma a kiválasztottságnak - ráadásul kultúránk gyökérzetének 
eltéphetetlen része -, holott nemigen gondolunk bele, mivel is jár. 
Nekhtinek ebből jut ki bőven: nem nehéz azonosulni vele, holott 
személyiségrajza tökéletes leírása a poszttraumás stressz állapotának, 
hallgatásba burkolódzással, depresszióval és alkoholizmussal – annyira 
hiteles, hogy szinte ijesztő. Mint ahogy átalakulása is a legendák 
szörnyetegévé: a beavatódás emlékbetörése az ő esetében aztán 
kíméletlenül fájdalmas esemény, nem is marad következmények nélkül. 
Igazi írói bravúr, ahogyan Sansa visszahozza a hősét a maradéktalan 
szimpátiába – már ezért érdemes volt elolvasni ezt a könyvet. A magam 
részéről kíváncsian várom az előzményeket, és a folytatást.
Kiadó: Főnix Könyvműhely

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése