Oscar
 Wilde homoerotikus, nem kissé pornográf kisregénye, a Teleny 1893-ban 
íródott, ám évtizedekig nem jelenhetett meg, az irodalmi köztudat 
szerette volna elfelejteni, szőnyeg alá söpörni, újabb bizonyítékot 
látván benne Wilde erkölcstelen, romlott életére, és beteges 
fantáziájára. Olyan témáról szól ugyanis, amit a viktoriánus korban is, 
és még ma, a felvilágosult huszonegyedik században is inkább kerül a 
magát civilizáltnak, kifinomultnak, erkölcsileg megkérdőjelezhetetlennek
 tartó társadalom nagy része, a férfiak közti szerelemről.
Wilde
 történetének főszereplője a francia származású, Angliában élő 
fiatalember, Camille Des Grieux, aki mindaddig az előkelő fiatal férfiak
 egyhangú mindennapjait éli, amíg meg nem látja egy koncerten a briliáns
 hegedűvirtuózt, René Teleny-t. Teleny elvarázsolja Camille-t, akkor még
 nem testileg, sokkal inkább szellemileg, a színpadról, valami 
varázslatos, kicsit misztikumba hajló módon. Egymásra találásuk a 
legrosszabb romantikus regények dinamikáját követi, első látásra 
szerelem, annak minden túlzásával, túlmisztifikáltságával. A két 
fiatalember nem is ismeri egymást, semmit nem tudnak a másikról, mégis, 
az első perctől kezdve tudják, hogy csak egymásra vártak, hogy egymásnak
 vannak teremtve, és a világ kifordul sarkaiból, ha nem lehetnek együtt.
Teleny
 bevezeti Camille-t a fiúszerelem világának rejtelmeibe, nem kevés 
próbatétel elé állítva az olvasót. A lehető legváltozatosabb 
szeretkezéseket írja le Wilde, férfiak közt, nők közt, „hagyományos” 
felállásban, vagy épp orgiákon. Nem egyszer zavarba ejt, pirulásra 
késztet, vagy épp dühös tiltakozást vált ki, még az alapvetően toleráns 
beállítottságú olvasóból is. És sok. Nagyon sok, főleg azért, mert Wilde
 hajlamos a szeretkezéseket is túlmisztifikálni, akárcsak a szerelem 
érzését. Lehet írni erotikus regényt irodalmi igénnyel, és lehet írni 
olyan szépirodalmi művet, ami direkt szex nélkül vált ki erotikus 
hatást, de attól, hogy a hardcore szexjelenetek közben holmi 
asztráltestekről, meg misztikus egyesülésekről ír, még nem lesz a 
pornóból irodalom.
Szerencsére
 azért Wilde műve nem csak erről szól. Minden bosszantó vonása és olykor
 taszító jelenetei ellenére a Teleny igazából egy megszállottság 
története. Olyan megszállottságé, amit számtalanszor olvashattunk már, 
és amiben teljesen mindegy, hogy a szereplői épp nők vagy férfiak. 
Fájdalmasan és olykor húsba vágóan írja le, hogyan lesz az őrült 
szenvedélyből beteges féltékenységgel tarkított birtoklási vágy, hogyan 
jut el két (akármilyen nemű) szerelmes a feltételek nélküli rajongástól 
egymás szüntelen kínzásáig. Néha azt érzi az olvasó, minden fájdalmát, 
csalódottságát, viszonzatlan szerelmét beleírta ezekbe a részekbe az 
író.
Ami
 pedig a megszállottságon és a pornográfián is túlmutat, az a 
viktoriánus társadalom görbe tükre. Azé a társadalomé, amelyben a 
különböző beteges szenvedélyek csak úgy burjánzottak, amelyben 
mindenkinek volt valami titkolni való szenvedélye, „mássága”, függősége,
 ahol a társadalom legfelső körei szerveztek olykor vérbe fulladó 
orgiákat, mégis, azokat, akik nyíltan felvállalták különbözőségüket, 
tüzes vassal kergették és megtagadták. Ez az a vonása a könyvnek, amiben
 Wilde megcsillogtatja igazi tehetségét, és ha a Teleny-nek helye van az
 író remekművei közt, akkor sokkal inkább ezért a gúnyos 
társadalomkritikáért, semmint a homoerotikus szerelem leírásáért.
Kiadó: Lazi
Fordította: Tandori Dezső
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése