Pete
 Gardennek rossz napja van, még a kocsijával is összevész. A kocsi 
Rushmore-hatása nem engedi részegen vezetni. Rossz  napja van, na 
persze; épp most vesztette el Berkeley-t. Meg a feleségét, de majd lesz 
másik, ha dob egy hármast. Végül is Birtokos maradt, tovább játszhatja 
hát az Aranyos Kék Rókák csoportjában a Blöfföt. Ha némiképp meg is nőtt
 a tét – Luckman, a Keleti Part nagymenője száll be játszani a 
csoportba. Ha némiképp még nagyobbra nő, azt az öngyilkos hajlamú Pete 
talán nem is lesz képes elviselni. Pedig nő, és Gardennek játszania 
kell. És csalnia, és a csaláshoz be kell vonnia a játékba egy prekogot, 
meg egy pszit.
Ha
 csak ennyit olvasok, már tudom, ismét Philip K. Dick elméjének tágas 
ketrecébe zár az olvasott szöveg. Nemcsak a visszatérő motívumok okán, a
 Rushmore-hatás (egyfajta korlátozott gép-öntudat) vagy a prekogok  (a 
történhetőt előre érzékelők ) jelenléte miatt. A legfontosabb visszatérő
 motívum a „kizökkentség” amiről - úgy látszik - csak a paranoidok 
tudnak: a világ „látványa” mintha nem fedné már magát a világot. 
Ráadásul ez a „kizökkenés” Dicknél mindig valamiféle felbonthatatlan 
állapottá lesz, amiből nincs menekvés. A legtöbb könyve ilyen: a 
„kizökkentség” helyzeteibe fagyott hősök cselekvései nem oldhatják fel 
létezésük paranoid „dilemmáit”. Kicsit olyan nekem az író, mintha 
megalkotta volna a nem-eukleidészi matematika irodalmi megfelelőjét. 
Létezésünk egyes axiómáit – tekintsünk el attól hogy ezek jobbára 
közmegegyezés tárgyai – megkérdőjelezi, de úgy ahogy a paranoid 
skizofrén sakkozik: ha másként is állítja fel a bábukat, mint a 
„normalitás”, utána a szabályok szerint játszik. A saját belső logikája 
szerint következetesen. Csak a „valósága” disszonáns. „Mr. Garden, mikor
 figyelt fel először ezekre a testetlen érzésekre, mintha a világ maga 
körül nem volna egészen valóságos?” Kérdezi a pszichiáter a főhőst a 
könyvben. Ez a kérdés Dick igazi kérdése hozzánk.
Most
 épp egy invázió formáját ölti ez a „kizökkenés”? Amely mégsem igazán 
megszállás, inkább „katonai béke”, fegyverszünet a maradék pár millió 
földlakó és a Titán vugjai között? Gyarmatosítók és mégsem azok, jelen 
is vannak, meg nem is, uralnak is, meg nem is? Győztek is, meg nem is? A
 „kizökkenés” mélyebben fekszik, és a könyvet érdemes elolvasni érte, 
hol – én ugyan el nem árulom. Iszonyúan összerakott mese ez, amit 
képtelenség ennél mélyebben ismertetni anélkül, hogy el ne árulnánk a 
konklúziót – amely látszatra maga is összetett és ellentmondásos, 
látszatra többféleképpen is értelmezhető. Mégis, világos és egyértelmű e
 bonyolult konklúzió következménye: a függöny-valóság mögött iszonyú 
játszma folyik, amely játszmának mi vagyunk a tétje, mi, az emberiség.
Voltaképp
 hallatlanul unalmas panel, igazi hegyek szülte egér is lehetne. Tét az 
egész emberiség – klisévé koptatta a filmipar, a szakmányban termelődő 
bestsellerirodalom. De higgyetek nekem, ez nem a megszokott 
döglet-unalom. Philip K. Dick gondoskodik róla, hogy a maga kifacsart 
módján több köze legyen a mélyen bennünk lakozó félelmekhez: hogy bábui 
vagyunk „hatalmak játszmáinak”, egy olyan játéktáblán, ahol nem ismerjük
 a szabályokat. Vagy legalábbis nehezen tudjuk elképzelni, hogy aszerint
 kellene lépnünk, ahogy sulykolják. A kultúránk mélyén egy ilyen 
„küzdelem” folyik – erről (is) szól a kereszténység. Ahol is tudjuk, 
legalább az egyik „játékos” folyamatosan csal.
Dicknek
 több köze van az alapmítoszainkhoz, mint a divathoz. És valahol a tudat
 alatt borzong-rezonál bennem „valaki”, ahányszor csak olvasom. Valahol a
 logika alatt ott „reszket ezer félelmem”, és úgy sejti, az írónak 
valamiképpen „igaza van”. És fél attól, hogy mi van, ha tényleg?
Kiadó: Agave 

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése