Úgy
 gondolom, nem kell ahhoz szociológia szakos egyetemistának, vagy 
közgazdásznak lenni, vagy kereskedelmi területen dolgozni, hogy az ember
 tudja, a fogyasztás virágkorát éljük. Napjaink legmeghatározóbb és 
legrégebben ható trendje a fogyasztás világméretű növekedése, a 
„vásárolok, tehát vagyok” élmény beépülése a mindennapjainkba. 
Magyarországon ez a trend az utóbbi tizenöt-húsz évben harapódzott el. A
 rendszerváltás után, ahogy a könyv írja, ha más nem is, a fogyasztás 
demokratizálódása megtörtént. A hiánygazdaság után az ország lakossága 
elképesztő méretű árubőséggel, hatalmas választékkal, új márkák 
tömkelegével szembesült. Ez a nyitás egy újfajta fogyasztói kultúra 
kialakulását is magával hozta. Kozák Ákos könyve ezzel az új fogyasztói 
magatartással, és az újfajta fogyasztókkal foglalkozik. 
A
 szerző évtizedek óta a piackutatás terén dolgozó 
közgazdász-szociológus, írása tehát szakmailag megalapozott, valós 
kutatásokon alapul. A könyv maga azonban abszolút közérthető, egyáltalán
 nem tudományos formában mesél rólunk, fogyasztókról. A hétköznapokból 
kiragadott példákkal, az átlagfogyasztót és az átlag magyar családot 
reprezentáló „szereplőkkel” demonstrálja a szerző mindennapi 
költekezéseinket. Nagyon jó ötletnek tartom, hogy napról napra bemutatja
 egy kitalált család vásárlásait, kezdve az anya mindennapos „beugrom 
egy liter tejért meg egy müzliért” típusú vásárlásaival, melynek végén 
rendszerint egy egész szatyornyi termékkel megy haza, egészen a hétvégi 
„élményvásárlásig” a gyerekekkel valamelyik hipermarketben. Elsőre 
elszörnyed az olvasó, hogy milyen meggondolatlanul pakolják a szereplők 
kosarukba a felesleges árukat, aztán elgondolkozunk, hogy mi vajon 
hogyan működünk bevásárlásaink során? Nagyon divatos manapság „tudatos 
vásárlóként” tekinteni önmagunkra, de ha most leülnék, és 
végiggondolnám, hogy miket vásároltam az elmúlt egy hétben, vagy egy 
hónapban, és ezekre valóban szükségem volt-e, elszörnyednék. Érdemes 
kipróbálni! 
A
 könyv a vásárlási szokásokon kívül érint olyan területeket, mint a 
márkahűség illetve az új márkák iránti nyitottság, a különböző 
marketingeszközök, és technikák, melyekkel a gyártók és kereskedők 
akarnak megnyerni, és mit tagadjuk, legtöbb esetben becsapni minket, 
vagy a napi pénzügyeink kezelésében bekövetkezett változások. Érdekes 
látni, kutatásokkal alátámasztva, hogy melyik üzlettípust mely 
fogyasztói csoportok látogatják szívesebben, és hogy ezek kiket akarnak 
megnyerni. De nem csak fogyasztási szokásainkról esik szó, jelentős 
szerepet kapnak a könyvben szórakozási szokásaink, valamint a 
szolgáltatóipar előretörése is. 
Az
 egyik legérdekesebb felvetése a szerzőnek az idősödő társadalom okozta 
lehetséges változások a fogyasztás világában. Hiszen a fogyasztás, a 
kereskedelem világa manapság elsősorban a fiatalokra épít, bizonyos 
szegmensei a családokra, de az elkövetkező évtizedekben a magyar 
társadalomnak is szembe kell néznie az elöregedéssel, és a kereskedelmi 
szektornak ki kell találnia új, az időseket megcélzó termékeket, 
reklámokat. Természetesen erre (is) van már nyugati példa. 
Szerintem
 nagyon érdekes, tanulságos könyv, és még egyszer hangsúlyozom, nem csak
 annak, aki kereskedelmi területen dolgozik, vagy piackutatással 
foglalkozik, hanem minden hétköznapi, „laikus” vásárlónak is bátran 
ajánlom. Egyetlen gyenge pontja van, a rengeteg táblázat ill. grafikon 
némelyike nincs kellőképp megmagyarázva, sokszor hiányzik a módszeres 
leírás, hogy mit is nézzünk, és hogyan, de a könyv enélkül is megáll a 
lábán. 

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése