Kedvelem Alfonso Cuarónt. Vagy
mondjuk úgy: a hozzáállását, ami látszik a vásznon – azaz leginkább az által
tűnik fel, hogy nem feltűnő. Nem bántóan artisztikus, de egyedi történetmesélő
formanyelv; operatőri szem, amely a kép-kivágatokkal és kameramozgásokkal: a
nézőpontod helyes megválasztásával behúz – a klisét is új szögből
mutatva-feledtetve. Kevés független filmes tartott meg ennyit önmagából a
fősodorban, a következő kommersz elkészítése közben is – abból a technikából, ahogy mesél. Én előbb láttam az általa
gyúrt (önálló moziként vitán felül legjobb) Harry Potter-epizódot, mint
bármelyik másik filmjét; megfoghatott a mesélőkéje, lévén ismertem a
történetet, nézhettem úgy, mint egy operát: a hogyanra koncentrálva. Ez a hogyan
adja a Gravitáció sava-borsát is –
hiszen ez valóban egy „látványfilm”, a legegyszerűbb fajtából.
Mert pozitív fogadtatás ide,
Sandra Bullock szerephez felnövése oda – ez egy alapjában igen kiszámítható
katasztrófafilm és menekülés-mozi. Szögegyenesen vágtat a végéig, olyan műfaji
klisékkel telihalmozva, mint az „utolsó pillanatban, vagy azon túl megúszás”,
az „utánam a roncsözön”, az „utolsó esély”, az utolsó utáni akadály”, a
„felemelő (gravitáció, ugye) feloldás”. Ezt várod el, kedves néző; pofonnak
éreznéd, ha hősöd az utolsó pillanatban az anyabolygója fojtaná… Amit Cuarón
tud: hogy mindennek ellenére árad a feszültség a képekből – s ezt a
történetmesélés ritmusával éri el. Egy látványfilmben, ahol legyen is lenyűgöző
a látvány – hiszen alapból az: bolygónk az űrből. Legyen lenyűgöző sarki fény
és napkelte nélkül is, ha végre a kényelmes moziszékből, otthoni fotelből
kapjuk meg azt, amiről az űrhajósok áradoznak, s amit azért láthattunk már
(mondjuk a tér élménye nélkül, persze…).
Sokan vitatkoztak rajta
netszerte, mennyire valószerűek a különböző menekülés-szcénák. Ebbe nem folynék
bele – egyrészt nem értek hozzá, másrészt nem is érdekel a valószerűség – mivel
épp az előbb jelentettem ki, hogy ennek a filmnek A függetlenség napja, a Holnapután,
meg a 2012 a tesója, nem pl. az Apollo 13 (ahol néhány egyszerűsítésen
és hangsúlyeltoláson túl valóban a történtek filmre adaptálására törekedtek).
Régi idők VHS űrmeséi közül azért eszembe jut az Űrtábor (A kölyök Joaquin Phoenix színészkedik benne!). Az a maga
enyhén sci-fis, családbarát módján ugyanezt a „gyere haza” sztorit álmodozza
végig a második felében – miután megidézi az első felében az „ó, bárcsak igazi
lenne a hintarakéta” gyerekálmát. Van a Gravitációban
két beállítás, amit akár morbid utalásként is felfoghatnék erre a szelíd mesére
– persze tényleg nem lehetetlen, hogy Cuarón ugyanúgy ifjúkorában izgulta végig
azt a filmet, mint én, és valóban az egykori, naivabb önmagának tiszteleg…
merthogy tisztelgés az van itt bőven, elég, ha csak a magzatpózba gömbölyödő
asztronautára gondolok a zsilipkamrában.
Bullock kisasszony tényleg kiváló,
főleg, ha figyelembe vesszük, mi tortúrát kellett kiállniuk a színészeknek a
súlytalanság imitálásához. George Clooney is teljesen kitölti a neki hagyott
teret – néha nagyobbat is annál: az a gyönyörűen elkapott hangsúly a
legvalószínűtlenebb űrkabin-ajtón kop-kop-kop után… de itt a hatáskeltés java terhe
tényleg nem a színészeken nyugszik. Talán (és ebben a sorrendben) tényleg azon
a hullámvasúton, amire a cselekmény ültet, azon a ritmuson, amit a rendezés
eltalál és megtart, azon a dinamikán, ahogy idegleltet a csend és a kísérőzene,
a vezetett szemek snittjein, mint pl. amikor az űrsikló ablakán kiúszik a
gumikacsa, és persze a CGI-n, amivel a stúdióban forgópadra kötözött színészek
köré álmodták az űrt az alkotók.
És (nálam legalábbis) másodszorra
is működött ez a fajta ipari kémia. Másodjára sem tudtam hideg fejjel, kívülről
nézni. Még ha nem is érzem a vágyat rá, hogy harmadik alkalommal is nekiüljünk,
e műfajban ez önmagában dicséret. Persze más lesz a tészta íze, ha majd a
vakszerencse, vagy a fogyasztói ösztön bepakol a nappalinkba egy épp odaférő
batár képernyőt; azon A Gyűrűk Ura
összes epizódján, extráján és kapcsolt részén túl biztosan ezt nézném meg
először – mert azt elfelejtettem mondani, hogy mi ezt a látványfilmet egy nem
túl acélos átmérőjű televízió képernyőjén izgultuk végig. Kétszer. Hmmm. Azt
hiszem, ezzel már túl sokat árultam el…
A legjobb összefoglaló, amit eddig a filmről olvastam. Minden benne van, amit én is gondoltam, éreztem, és még annál is több. :) Annak ellenére, hogy mennyire nem vártam, nekem is lecsúszott kétszer zokszó nélkül. :)
VálaszTörléshú, nagyon köszi. Vicces ez - a maga egyszerű, de elért céljaival elkapott... és nemcsak engem, ezek szerint. :)
VálaszTörlésAz eszkimós kisfilmet láttad, amit a Gravity ihletett? Szerintem oltári! :) Ha még nem láttad, semmiképp ne hagyd ki: https://www.youtube.com/watch?v=jLR1yCvu498
VálaszTörléscsak hallottam róla, de nem láttam; köszi :)
VálaszTörlés