Muszáj
 leszögeznem a legelején, hogy ilyen béna, elcseszett magyar címet rég 
láttam. Túl azon az aprócska tényen, hogy szerintem ilyen szó nincs is, a
 film egészéhez sem illik, teljes, tökéletes mellényúlás. Ennyit 
elöljáróban.
Egyszer
 régen olvastam egy kritikus tollából, hogy az angoloknál jobban senki 
nem tud viccet csinálni a halálból. Ezt a filmet látva tökéletesen 
igazat kell adnom neki. Az Erőszakik - In Bruges - vérbeli angol 
gengszterkomédia, teli fekete humorral, nevetséges karakterekkel, 
nevetséges szituációkkal, véletlenül bekövetkező tragikus eseményekkel. 
Igazi térdcsapkodós vígjáték. Nagyjából az első perctől az utolsóig 
harsányan kacagott az egész mozi. Aztán mikor vége lett, és kijöttünk a 
vetítésről, és elkezdtünk gondolkodni a látottakon, rájöttünk, hogy nem 
is vígjátékot láttunk. Hogy ez az egész egy zseniálisan megcsinált, a 
komédia álarcába öltöztetett tragédia. 
Két
 igazi lúzer londoni bérgyilkos, Ray és Ken egy nagyon balul sikerült 
megbízás után a főnökük utasítására Bruges-be utazik, hogy eltűnjenek 
szem elől, és ott várják főnökük utasításait. Hogy miért épp Bruges-be, 
és egyáltalán hol a f*szban van az a Bruges? Ez a film egyik központi 
kérdése… Belgiumban van, tündéri kis középkori városka, ahol mintha 
megállt volna az idő. „Mint egy kib*szott tündérmese” – mondja a 
romantikus lelkületű, ám kőbunkó és nagyon kegyetlen gengszterfőnök, 
miután kiderül, azért küldte a két bérgyilkosát Bruges-be, hogy a 
végzeteset hibázó Ray-nek legyen még egy szép emléke, mielőtt megöleti, 
kivel mással, mint legjobb barátjával, Kennel. Persze semmi sem úgy 
alakul, ahogy azt a főnök eltervezte, kezdve ott, hogy Ray-nek marhára 
nem tetszik az unalmas kis mézeskalácsváros, ezért jobb híján felderíti a
 város sötét oldalát, és drogfüggő, rasszista, kurvázó törpékkel, meg 
elbűvölő, turistákat fosztogató drogdíler csajokkal tölti az idejét, míg
 Ken szófogadó turista módjára várost néz. Megjósolhatatlan, groteszk 
szituációk követik egymást, egészen a kétértelmű befejezésig.
A
 film legnagyobb erényei a remekül megírt dialógusok és a zseniálisan 
kidolgozott karakterek. A rendező, Martin McDonagh sikeres angol 
drámaíró, akinek ez az első mozifilmje, bár pár éve már nyert egy 
rövidfilmes Oscart. A drámaíró múlt a film minden percén érződik. Rég 
láttam-hallottam ennyire jól megírt, pergő, élettel teli párbeszédeket, 
ennyire működő szituációkat. A szereplők egytől egyig egyéniek, élnek a 
vásznon, persze ez a forgatókönyv mellett a remek színészgárdának is 
köszönhető. Az abszolút főszereplő Colin Farrell, akit én sose 
szerettem, de itt valami hihetetlenül jól hozza a bunkó ír 
parasztgyereket, talán mert valójában az is. Bérgyilkostársa Brendan 
Gleeson, aki sok-sok mellékszerep után végre kiélheti magát egy 
főszerepben, szintén fantasztikus alakítást nyújtva. A 
nyálcsorgatás-faktor nálam a gengszterfőnököt játszó Ralph Fiennes, aki 
még mindig a világ legdöglesztőbb pasija. Neki nagyon jól állnak az 
őrült gonoszok, de itt tényleg kitombolhatta magát a kattant, 
nevetségességig eltúlzott gyilkos szerepében. 
A
 mellékszereplők is egytől-egyig remek karakterek, a turistákat 
fosztogató, nagyon dögös és nagyon jófej drogdíler csajszi, a drogfüggő 
amerikai törpe színész, akinek mindennemű politikai korrektséget 
nélkülöző beszólásai a film gyöngyszemei, a beszari neonáci, aki csak 
szeretne bérgyilkos lenni, vagy a kötelező darabként felbukkanó orosz 
fegyverkereskedő. És persze ott van a mesebeli Bruges városa, ami kvázi a
 színészekkel egyenrangú főszereplője a mozinak. A valóban tündérmesébe 
illő városka és a cselekmény brutalitása közti ellentét a film egyik fő 
mozgatórugója.
A
 vicces szituációk, a zseniális beszólások, az elbaltázott akciók 
felszíne alatt valójában csupa elcseszett életet látunk, hőseink mind 
vesztesek, félrecsúszott figurák. A film legkomolyabb és legkomorabb 
része, amikor Hieronymus Bosch festményeit látva megelevenedik előttünk 
Ray baklövése, ahonnan az egész cselekmény indult, és a festmények 
allegóriájaként elénk tárul a kezdő bérgyilkos vívódása, önmarcangolása.
 Érdekes, mert látszólag kilóg a film szövetéből, viszont utólag 
visszagondolva, az egész film ezt a belső vívódást járja körül, csak épp
 szájbarágós dráma helyett a komédia eszközkészletével. 
Nagyon
 jó film, valóban lehet rajta hangosan röhögni a moziban, idézgetni az 
aranyköpéseiből, aztán hazafelé elgondolkodni az élet nagy kérdésein. 
Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki szereti a politikailag inkorrekt 
beszólásokat, a halállal való viccelődést, a groteszk szituációkat, 
egyszóval a jófajta angol humort.
Korábbi kommentek: 







